Dette blir tredje generasjon Outlander, og bilen ser bedre ut enn før. Men kanskje mest viktig er hva Mitsubishi har plassert under det forfinede ytre på bilen.
Basert på sin suksess med elbilen I-MiEV, har nemlig japanerne også laget en ladbar hybrid av den populære suven.
Bilen har en elmotor på 81 hestekrefter både foran og bak. I tillegg kommer en bensinmotor på 95 hestekrefter
Det unike med bilen er ikke bare at den kan lades via strømnettet, men også dens spesielle kjøremodus som gjør at den både fungerer som en serie- og paralellhybrid. Det betyr at bensinmotoren enten fungerer som hoveddrivkilde, eller som generator for elmotorene. Motoren kan tvinges til å lade batteriene, om man for eksempel vil kjøre utslippsfritt gjennom et bysentrum. Ren eldrift fungerer i opptil 55 kilometer.
Alt i alt gir dette et oppgitt utslipp på ekstremt lave 0,16 liter på mila.
Etter å ha sittet litt i bilen kan vi slå fast at det er et velkjent Mitsubishi-interiør, men at utstyrsnivået ser ut til å bli bedre enn dagens modell. Bilen er fremdeles av det romslige slaget, og om prisen ikke blir feil, kan Mitsubishi vente seg en ny suksess med denne bilen.
Ps. Rett før DN.no besøkte Mitsubishis nye ladbare hybridsuv, sto en samlet toppledelse fra Volkswagen Gruppen med hodene godt plassert under panseret, kanskje for å snappe opp noen nye ideer?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.