I SAS har det lenge eksistert en grønn bok, på flere hundre sider, med et innhold så langt unna arbeidsvilkårene for kabinansatte i Ryanair som det er mulig å komme.
Den grønne boken inneholdt alle rettighetene som SAS-pilotene har forhandlet seg frem til gjennom flere tiår, skriver business.dk.
Særlig på 80-tallet under den svenske SAS-sjefen Jan Carlzon sikret pilotene seg arbeidsbetingelser som de fleste andre ikke en gang kunne drømme om.
Det innebar blant annet fem stjerners hoteller og gratis og luksuriøse weekendopphold til pilotene og deres familier.
- Det var luksus
SAS-pilot Ole Damm fortalte til avisen Berlingske om hans arbeidsvilkår da han på 80-tallet hadde base i Thailands hovedstad Bangkok.
I løpet av en seks ukers periode fløy han bare en to timers tur til Singapore to ganger i uken. Ellers kunne tiden benyttes akkurat som han ville.
Familien kom selvfølgelig også på besøk, og alt var betalt av SAS.
- Det var luksus. Jeg var turist og kunne oppleve verden gratis. Vi kalte det betalt ferie, sier Damm til avisen.
Vilkårene var så gode at en erfaren pilot kostet SAS over to millioner kroner i året på det høyeste.
Les også på DN.no:
Én grunn til at du aldri igjen bør betale håndverkeren kontant
Forhandlet om alt
I dag er det nok mange som spør seg hvordan ledelsen i SAS kunne gå med på å gi pilotene så gode betingelser. Svaret er ifølge business.dk. SAS' monopolstatus, at regningen kunne sendes videre til passasjerene, men også eierforholdene med de tre skandinaviske regjeringene som var livredde for streiker. Derfor ga man ifølge avisen etter for selv urimelige krav.
- Avtalene betydde at man skulle forhandle om alt. Reelt lagde Carlzon kimen til at ledelsen i SAS mistet ledelsesretten. Det står i pilotenes overenskomst at det skal være dansk, svensk og norsk tv på de hotellene hvor pilotene skal bo. Alt er beskrevet i minste detalj, og derfor kan medarbeidere alltid tvinge deg til å forhandle, forteller en tidligere SAS-direktør til business.dk.
Stort sett alle SAS-sjefene etter Carlzon har forsøkt å ta et oppgjør med de flyvende ansattes spesielle rettigheter. Men det var først i november 2012 da SAS-sjef Rickard Gustafson presenterte den endelige redningsplanen som han kalte "the final call", med en frist på én uke til fagforeningene med å akseptere, at det til slutt lykkes.
Den grønne boken eksisterer imidlertid fortsatt, men trolig i en vesentlig tynnere utgave.
Les også:
SAS-ansattes nye hverdag: Arbeidsdager på opp til 18 timer
Her er detaljene i SAS´ kriseplan
- Kostnader. Skyhøye kostnader
Les om ansatte i Ryanairs arbeidsvilkår: Folk er livredde for å miste jobben på dagen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.