16,7 prosent, en av seks medlemmer av Den norske kirke, brukte stemmeretten ved kirkevalget i år. Størst økning var det i Oslo bispedømme.

Det er status etter at drøyt 93 prosent av stemmene er talt opp.

Kirkerådets leder Svein Arne Lindø er storfornøyd:

– En valgoppslutning på 16,7 prosent gir kirkens tillitsvalgte et sterkt mandat i en spennende periode for Den norske kirke.

Resultatet er en økning på 3,2 prosentpoeng, eller 24 prosent, fra forrige kirkevalg da 13,5 prosent av kirkemedlemmene brukte stemmeretten. Hele 485.000 kirkemedlemmer har bidratt til årets valg av bispedømmeråd og menighetsråd.

Oslo-boom

Den mest påfallende økningen er i Oslo bispedømme, der valgdeltakelsen er nesten doblet fra 8,3 prosent i 2011 til 16,3 prosent i år.

Størst var oppslutningen i Møre og Hamar bispedømmer, med 20 prosent begge steder. Det er økning på henholdsvis 2,6 og 2,5 prosentpoeng.

Tradisjonelt har det vært flest stemmer avgitt ved menighetsrådsvalget, men i år var det omtrent like mange som stemte i valget til nye bispedømmeråd.

Med drøyt 457.000 stemmer til menighetsrådene og over 435.000 til bispedømmerådene er økningene på 2,3 og 4,4 prosent.

Lindø påpeker hovedårsaken til økningen:

– Mobiliseringen rundt ja eller nei til kirkelig vigsel av likekjønnede har engasjert langt utenfor kirkens kjernetropper. Organisasjonen Åpen folkekirke bidro sterkt til dette ved å stille egne lister i bispedømmerådsvalget i 9 av de 11 bispedømmene. Kampanjene fra Åpen folkekirke og nettverket Levende folkekirke har ført til at mange har gjenoppdaget noe av sitt ansvar som kirkemedlemmer.

Mellomfornøyd

Leder i Åpen Folkekirke Sturla Stålsett synes 16,7 prosent fremdeles er lav valgdeltakelse:

– Men alt er jo bedre enn det var. Det er tre prosentpoeng opp og vi får være glade for en positiv trend. Men jeg hadde håpet på mer, særlig siden engasjementet var så høyt og oppmerksomheten så stor, sier han til Dagen.

Han håper alle de som har stemt fortsatt ønsker å være engasjert i kirken og i styringen av den.

Også Kirkerådets direktør, Jens-Petter Johnsen, konstaterer at økningen i oppslutning er mindre enn mange har trodd den ville bli, melder Vårt Land.

– Vi har sett at mediemobiliseringen har vært stor i år, men effekten har ikke hatt det gjennomslag mange har trodd, sier Johnsen.

Kirkerådet minner om at kirkens nyvalgte ledere får en rekke store saker å jobbe med ved siden av spørsmålet om homofil vigsel, som har fått mest oppmerksomhet i kirkevalget

 

Les også: - Man kan markedsføre fra en sofa

Northug-effekten: Sponsorinntektene til langrenn har økt med 53 mill.

- Dette er min fjerde baby. Jeg har jo tre unger

 

Se også:

Slik løper du Oslo Maraton:

Slik løper du Oslo Maraton
00:00
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.