Ellmau, Østerrike: Ta en av Norges mest populære biler, utstyr den med firehjulsdrift, automatkasse og sterk dieselmotor.
Hva får du? En Passat som det går 12 av på dusinet. Og drømmebilen for mange nordmenn.
Deretter tar du samme bil, hever den noen centimeter og plasserer noe som tilsynelatende ser ut som hardfør plast litt rundt omkring.
Hva får du? En Passat som naboen faktisk kan se koster over halvmillionen. Og den nye drømmebilen for mange nordmenn.
Birkenbilen
Volkswagen skal lansere Passat Alltrack under den kommende Birkebeineren. Ikke akkurat et tilfeldig valg. Kundegruppen er den samme: Sporty menn i 40-årskrise med god økonomi og behov for plass til kone og barn, samt ski eller sykkel på taket.
Image og forfengelighet styrer langt på vei de fleste av oss når vi skal handle bil. Så lenge en bil ser tøff ut, hjelper det stort. Derfor eksisterer det en del bilmodeller som er jazzet opp med ekstra plast og ser ut som noe langt tøffere enn de egentlig er. I Volkswagens portefølje har disse bilene hittil hatt en Cross i navnet. Det virker meningsløst, men det selger, og det er slike strategier som kan gjøre deg til verdens største bilprodusent.
Ikke Cross
Denne gangen er det altså norgesbilen Passat som blir satt i sminkestolen. Cross har blitt til det mer jålete Alltrack, kanskje også for å høste synergier fra den mer eksklusive konsernfetteren Audi Allroad.
Det VW har gjort litt anderledes denne gangen, er at det ikke kun er estetiske endringer. Bilen er hevet, og til Norge hentes det takk og lov bare inn versjoner med firehjulsdrift. Dermed har de klart å skape det som fremstår som den perfekte modellen for det norske markedet. Her elsker vi stasjonsvogner, og er det ikke det er suv en god nummer to. Alltrack er en slags gylden middelvei av disse to. Med en bakkekl#229 på 16,5 centimeter er den tre centimeter høyere enn vanlig stasjonsvogn, men lavere enn den gjengse suven.
Passatfeeling
Kjøremessig er det nesten overraskende likt en standard Passat, man merker ikke de tre ekstra centimetrene med bakkekl#229, selv ikke i høy fart på mellomeuropeiske motorveier.
På vår testbil var det justerbart understell til 9800 kroner, noe som kan være verdt å koste på seg. Ellers er bilen i utgangspunktet svært velutstyrt, og skulle du ønske å gjøre mindre av kjøringen selv, kan det krysses av for en lang rekke hjelpende assistenter i ekstrautstyrslisten.
Dream team
DNs testbil er utstyrt med drømmekombinasjonen dsg-girkasse og 170 hesters dieselmotor. Dette er en perfekt kombinasjon for norske bilkjøpere. Man mangler ikke krefter, og det som er en av de beste girkassene på markedet gjør jobben plettfritt.
Alternativet er 140 dieselhester og manuell giring og 45.000 kroner spart, eller 210 bensinhestekrefter og automat, men 90.000 kroner ekstra på bordet.
Dermed sitter vi i det beste alternativet. Prisen ender opp på omkring det folk flest kjøper bil for nå om dagen, derfor kommer også denne bilen til å bli en gigantisk suksess for Volkswagen i Norge.
Ikke rart den norske importøren har etterspurt denne bilen til det hytteelskende norske folk som her får en påtakelig ordentlig bil.
Det eneste vi stusser litt på er at Volkswagen har valgt å lansere bilen på Østerriksk asfalt, og ikke tatt den opp til et hytteområde i Norge, der den hører hjemme.
Store bilder: