Cascais, Portugal: Første elbil fra Renault vil innta norske veier senest i september neste år. Ettersom franskmennene foreløpig ikke klarer å lage batterivarmer på sedanen Fluence, blir det varebilen Kangoo Z.E. som blir den første Renaulten som lades med norsk vannkraft. Og det er kanskje ikke så dumt, selv om den er nær sagt det motsatte av hva alle forbinder med elbiler.

Den er slett ingen liten toseter uten bagasjeplass, og du kommer ikke lenger unna det norske elbilprodusenter har laget med vekslende hell de siste årene.

Renault Kangoo Z.E. kommer i to størrelser. Begge to er stoooore. En vanlig varebil på tre kubikk, men også en Maxi-utgave på fire kubikk, som til og med kan leveres med bakseter. Maksimal lastekapasitet er oppgitt til 650 kilo, noe som visstnok ikke skal gå veldig hardt ut over rekkevidden. Du kan til og med dra tilhenger med denne elbilen, riktignok en veldig liten en.

 

Som femseter blir Kangoo en romslig familiebil med et gigantisk bagasjerom. En ypperlig bil til kortere turer i nærområdet for hele den aktive familien. Og ettersom det ikke er avgifter på elbiler i Norge, vil dette etter alle solemerker bli en relativt rimelig elbil med plass til fem.

Tilfredsstillende treig
Kangoo blir drevet fremover av en motor som yter 60 hestekrefter. Med tre personer i bilen virker det å være tilstrekkelig. Bilen følger trafikken greit, i hvert fall så lenge du ikke er nødt til å kjøre sparsommelig. For en bil som stort sett skal trafikkere de urbane strøk holder det fint med en toppfart på 130 km/t, og til tross for triste tall når det kommer til akselerasjon fra null til 100 km/t på drøye 22 sekunder, kjennes den faktisk ikke så treig i virkeligheten.

Batteripakken sitter under gulvet, og skal ikke stjele lasteplass. Det 22 kWt-store lithium ion-batteriet veier 260 kilo, og sørger for at vekten er lavt plassert, noe som gir bedre kjøreegenskaper. Rekkevidden er oppgitt til 170 kilometer, men blir nok i praksis noe kortere. Som vanlig er dette avhengig av hvordan og hvor man kjører, samt temperatur og topografi. Mange varebiler kjører neppe mer enn ti mil dagen, og for varebiler som trafikkerer kun i tettbygde strøk, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være den ideelle løsningen.

Se video av den nye elbilen her:



Veistøy
Kangooen er i utgangspunktet en lydløs bil, men litt opp i hastighet er det ikke fritt for at det blir en del veistøy. Jeg måtte flere ganger sjekke om et vindu bak var åpent under kjøreturen, noe som skyldes manglende isolering av bagasjerommet. Men til bykjøring er ikke dette plagsomt.

Bilen kan utstyres med en dieselvarmer, noe som antakelig er smart i kalde Norge. Vi fikk ikke spesielt mye varme ut av apparatet i varme Portugal, og kupeen er svært stor, med gigantisk høyde under taket, så det vil nok kreve mye strøm å varme opp denne bilen innvendig på kalde vinterdager.

På veien oppfører bilen seg helt eksemplarisk, styringen i Kangoo er behagelig direkte, og bilen er tatt i betraktning biltypen, god å kjøre.

 

Ukjent pris
Prisen er det ingen i Norge som snakker om ennå, men den skal koste fra 20.000 euro i Europa, og 2.000 mer med bakseter. Det burde kunne gi en hyggelig pris også i Norge. Til sammenligning koster den 265.000 kroner dyre Nissan Leaf omkring 31.000 euro i Frankrike.

Grunnen til den relativt lave prisen er at Renault beholder eierskapet til batteriene i bilen selv. Det betyr at man leaser dem med en månedspris på omkring 75 euro.

Dessverre må vi vente nesten ett år til vi ser bilen på norske veier, men vi liker både ideen med elektrisk drevne varebiler og ikke minst Kangoo egentlig ganske godt.

Renault budsjetterer med et salg på 300 biler i Norge neste år. Det vil overraske meg om fremtidens varebil ikke er elektrisk. All fornuft tilsier det.

Les mer om Renaults elbilsatsing i Norge: Med elbil som spydspiss

Les også: Så dyrt kan det bli å kjøre «gratis»

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.