For å sette det på spissen produseres det etter min mening kun to ordentlige Mercedeser nå til dags.
Den ene er den hyperkonservative og firkantede, og akk så terrengkompetente Geländewagen. Bilen ser akkurat lik ut som den gjorde da den ble satt i produksjon for over 30 år siden. En traktor når det gjelder veiegenskaper, men likefullt finnes den med vanvittige motorer og med superluksuriøst interiør.
Les test av G 55 AMG: Bloddopet børstraktor
Den andre skikkelige Mercedesen er CL-klassen.
Mercedes har holdt på med coupéer i flere mannsaldre, og CL er tro mot sine forfedre. Men mest av alt er den tro mot forestillingen om Mercedes som noe mer enn en bil. I prinisppet er CL en coupé-versjon av S-klassen, men helt siden 500 SEC var en drøm i unge år, har Mercedes' største coupé vært noe eget. Her putter man heldigvis ikke inn en liten skranglediesel for å gjøre den tilgjengelig for massene. Dette er den ultimate peke-nese-mercen. CL har nemlig ingen "tullemotorer" som alternativ en gang.
Kraftig innsteg
Innstegsmodellen, og vår testbil, har en V8-er på 4,7 liter under panseret. Standardutstyret omfatter selvfølgelig automatkasse, men også luftfjæring, aktive og elektriske seter, samt navigasjon, parkeringssystem og metallic lakk.
Slikt koster selvfølgelig penger, men man kan ikke si annet enn at CL er en eksklusiv bil både når det gjelder eksklusivitet og ekskludering av kundegruppe, med en startpris på like under to millioner.
Det gjør det egentlig enda mer gjevt å kjøre en slik bil. Det finnes ingen "folke-utgaver". Har naboen i CL i oppkjørselen har han nok vunnet i lotto, og ikke kjøpt en tilsynelatende luksusbil med en avgiftsgunstig dieselmotor med 109 hestekrefter.
AMG
Neste steg på stigen er AMG-modellene CL 63 AMG med V8-motor som også er slanket ned til 5,5 liter men likevel yter 544 hestekrefter. Vi kjørte i sommer S-klassen med denne motoren:
Selvmotsigelsen.
Øverste trinn på CL-stigen innehas fremdeles av CL 65 AMG. Med et vanvittig kraftverk av en V12-motor på seks liter som leverer 630 hestekrefter og utenomjordiske 1000 newtonmeter dreiemoment. Da må du også legge 1,5 millioner ekstra på bordet, samt regne med å bruke en halvliter mer på mila. DN.no kjørte utgående CL med denne motoren tidligere i år, en opplevelse som ikke glemmes så lett; På tur med gullrekka.
Slanket og forbedret
Men vår testbil har altså den minste V8-eren. Den er mindre enn motoren i modellen den erstatter, men samtidig adskillig sterkere. Tidligere hadde CL 500 en 5,5-liters V8 på 388 hestekrefter og et dreiemoment på 530 Nm. Den mindre kraftpakken som sitter i 2011-modellen yter ved hjelp av turbo og direkteinnsprøyting, hele 435 hestekrefter og gir et dreiemoment på 700 Nm! Jeg minner om at dette er minste motoralternativ. Joho!
Selv om Mercedes med CL heldigvis ikke følger trenden med downsizing i antall sylindre, så er altså volumet gått ned, og så også bensinforbruket. Den nye motoren skal klare seg med 0,99 liter på mila, hevder Mercedes. Og vår prøvetur på begynnende novembersnø og litt kjipt føre ga oss et forbruk tett oppmot det oppgitte. Det er ikke hverdagskost.
Ultrakomfort
Uavhengig av antallet hestekrefter og en akselerasjonstid på 4,9 sekunder, er det umulig å skrive om CL uten å nevne ordet komfort.
For på akkurat det er det ikke mange som slår denne bilen. Ikke nok med at setet i seg selv er ekstremt godt å hvile en sliten kropp i, men jaggu har Mercedes utstyrt dem med både massasje og oppblåsbare sidevanger som holder ølvom og dens innhold på plass tross førerens iherdige forsøk på å skape bilsyke.
Inntil nylig var det ventet at denne ansiktsløftningen på CL også skulle avstedkomme med et navneskifte til S-klasse coupé. Det ble det ikke noe av, selv om slektskapet er åpenbart, har fremdeles CL sin egen identitet. Blant annet kommer den ikke med en latterlig firesylindret motor, slik S-en etterhvert gjør.
Les også: Gjerrigknark inntar luksusklassen
Komforten står derimot ikke noe tilbake for baksetebilen S-klasse. Med doble sidevinduer er det stille som i graven inne i bilen, akkurat som firedørs-versjonen S-klasse.
Vinterbil
Med parkeringsvarmer og varme i setet og rattet er det ikke noe å si på komforten også på vinterstid. Fremkommeligheten er også ivaretatt med firehjulsdriften, selv om det ikke er hovedfokus for 4matic-systemet.
Firehjulsdriften er permanent, det betyr at den ikke trenger betenkningstid når hjulene slipper ett sted.
Lokomotiv
Og kjøreegenskapene er det ikke mye å si på i denne bilen.
Motoren er sterk over hele fjøla, og når den først skyter fart, er det med en enorm kraft, som gjør at man til tider sitter med haka litt lenger ned enn hva normalt er.
Ettersom bilen veier over to tonn, kjennes det selvfølgelig at det er noe å dra på, men det er stort sett i trange svinger dette kommer til syne. CL er bygget i Tyskland, for tyske veier, og der passer den da også som fot i hose. Uanstrengt cruising i 200+ er nok ikke noe problem i denne bilen. Sliten bak rattet blir man i hvert fall ikke.
Ikke til forkleinelse for de mer folkelige hverdags-Mercedesene. Den siste ekte Mercedes levere varene komfortabelt og hyperraskt, selv i "slappeste" versjon.