Sardinia, Italia: Heller ikke denne gangen er de ytre endringene akkurat oppsiktsvekkende. Fremdeles er Golf en Golf, men akk så bra denne bilen har blitt med evolusjonen.
Selv de mer luksuriøse bilmerkene har etterhvert kastet seg inn i Golf-klassen for de ser at her er det mange bilkjøpere og store summer å tjene. Men nå som Golf er tilbake med en ny generasjon, bør nok premiumkameratene i kompaktklassen se seg en ekstra gang over skulderen, for Golf krever nå tilbake tronen i sin egen klasse.
Les vår test av premiumkompaktbilene: Her er den beste kompaktbilen
For så bra har den nye Golfen blitt, at man kan lure på om de store herrer i Volkswagen-systemet i det hele tatt snakker sammen.
Hvem skal kjøpe Audi A3 når den nye Golfen er blitt så bra? Eller konkurrentene fra Mercedes eller Volvo for den saks skyld?
Salgssuksess
Golf, som allerede i dagens versjon er en salgssuksess, kommer altså i syvende generasjon, og den feier konkurrentene av banen.
Og selv om det er en helt ny versjon, for det er det denne gangen, forandrer ikke Volkswagen vinnerlaget drastisk. Golf VII videreutvikler de gode sidene til sine forgjengere på en særdeles overbevisende måte.
Ting går fremover, folkevogna har blitt slanket, og bygges nå på en helt ny plattform som i VW-konsernet skal brukes på en rekke modeller.
Dette gir stordriftsfordeler, så det er altså når alt kommer til alt, en plan om å tjene mer penger som selvfølgelig er motivasjonen.
Ukontroversielt
En stor del av oppskriften på Golfs mangeårige suksess er at den er så ukontroversiell man kan få en bil. Enkelte konkurrenter satser mer i den retning, men hverken Honda eller Citroën selger mer enn en brøkdel av Volkswagens salg i samme klasse.
Vi setter oss inn i gode seter med bra sidestøtte, et rent og ryddig interiør, velkjent Volkswagen-kvalitet og brukervennlighet etter læreboka gir et godt førsteinntrykk. Deretter starter vi opp den 140-hestekrefter sterke bensinmotoren på fattige 1,4 liters slagvolum, og jaggu er den ikke bare kvikk og sterk, men takket være moderne sylinderkutt-teknologi er den også drivstoffgjerrig og svært omgjengelig.
Stillhet
Det som oppfattes mest oppsiktsvekkende ute på veien, er den nesten totale mangel på støy. Verken vei-, vind- eller motorstøy er sjenerende på fine veier på Sardinia. Det føles som vi ikke har opplevd dette bedre på denne siden av Mercedes S-klasse. Og det er et flott kompliment når det gjelder støy i bil.
Kombinert med dsg-girkassen byr bilen på akkurat passelig sportslige egenskaper, og er langt mer fremoverlent enn den gjengse konkurrent i klassen.
Volkswagens PR-folk sier Golf skal passe til alle, og der virker det som de har et poeng.
Alt fra tilgjengelig utstyr, plass, kjøreegenskaper og pris, burde gjøre bilen aktuell for mang en bilkunde.
Justerbart
Understell og demping kan justeres mellom sport, normal, komfort, eco og en individuell kategori. Her kan man stramme opp styring, demping og motorrespons samt girkassen.
På veien er Golfen akkurat som ventet. Den er trygg og ligger stabilt i kurvene, men samtidig er motoren til en viss grad såpass leken at det er fullt mulig å ha det ganske så gøy bak rattet, selv i en klasse som strengt tatt ikke har som misjon å more spesielt mye. Således overtar den nye etter den gamle når det gjelder kjøreegenskaper, den kjører godt, trygt og nøytralt.
Og for deg med gener for det forfengelige, naboen i Golfen sin har det vel så bra bak rattet som du får i din Audi A3, og sparer i samme slengen en god slump penger.
Et slag for bensinmotoren
Vi kjørte bilen med den glimrende bensinmotoren med 140 hestekrefter, samt med toliters dieselmotor med 150 hestekrefter. Begge solide og sterke motorer, uavhengig av kjøreforbud eller ikke, så vil vi nok en gang slå et slag for de små bensinturbomotorene.
Kombinert med dsg-girkassen havner prisen med høyeste utstyrsnivå på drøye 300.000 kroner. Legger du da til "Innovasjonspakke" til noen og 20.000 kroner, har du en velutstyrt bil med en glimrende gir/motor kombinasjon.
Og selv om det er forutsigbart og grenser til kjedelig, er det en bilpakke som konkurrentene skal ha vanskeligheter med å hamle opp med. Selv biler med høyere prestisje.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.