- Jeg føler et sterkt eierskap. Uten meg, hadde den sett annerledes ut, skriver den norske bildesigneren Per Ivar Selvaag om den sylferske nye 4-serien til BMW i en e-post til DN.no.
Hvem glemmer vel den fantastiske konseptbilen Peugeot Onyx fra høstens bilutstilling i Paris. Superbilen laget av vadmel, avispapir og kobber var tegnet av Per Ivar Selvaag.
Les også: Han bygget en superbil av vadmel og kobber
Nå er enda et av Selvaags designprosjekter offisielt. Før han ble sjefdesigner for Peugeots konseptbiler, jobbet Selvaag i München i fem år, for BMW. Der var han blant annet med på å forme fronten på BMWs 3-serie, og ikke minst denne bilen; BMWs nye 4-serie Coupé.
Store bilder av BMWs 4-serie på DN Play.
Og bildene viser en elegant bil, som definitivt ser ut til å være nærmere bilbutikkene enn konseptbilene han tegnet for Peugeot.
En annen utfordring
- Er det ”kjedeligere” å lage en slik bil, enn å kunne utfolde seg på den måten du gjorde med for eksempel Onyx?
- Det er en annerledes utfordring. På mange måter er det også en mer tilfredsstillende utfordring, ettersom kravene som stilles er strenge og begrensningene mange. Det har også noe å si hvor man befinner seg i liv og karriere. Når man kommer rett i fra universitet så ønsker man seg bare fri og uhemmet utfoldelse, mens senere så ønsker man seg mer langvarig innflytelse, kanskje? Produksjonsbiler er jo mye mer langvarige på alle måter, enn konsepter og derav tilfredsstillelsen. Det ideelle er dersom man kan blande. For av og til trenger man å utfolde seg også, skriver Selvaag.
I sommer valgte Selvaag å forlate bildesign til fordel for å jobbe i eget firma i Berkeley, California innen produkt- og digital design.
Og selv om bilen på bildene kalles en konseptbil, er ikke produksjonsmodellen langt unna, hverken i utseende eller tid.
- Produksjonsversjonen kommer i løpet av neste år. Antakeligvis i Frankfurt - eller kanskje i Genéve. Denne teaser-saken er identisk, bortsett fra støtfangerne, skriver Selvaag.
Skal sette ny rekord
4-serie Coupé erstatter 3-serie Coupé, og kommer etterhvert også som cabriolet. Bilen bygger på arven fra 6-serien og 8-serien, og skal skille seg fra 3-serien som enda mer sporty og eksklusiv.
Akselavstanden er på 281 centimeter, det er fem centimeter mer enn den utgående 3-serie coupé, og bilen er også betraktelig bredere og noe lavere enn forgjengeren. Dette skal gi bilen et mer dynamisk uttrykk, selv når den står stille. I tillegg hjelper det selvfølgelig på den innvendige plassen.
Basis for bilen er altså 3-serien, og det borger for toppscore når det gjelder kjøreegenskaper, om vi skal dømme ut fra vårt inntrykk av både sedanen og stasjonsvognen.
Les tester av de to BMW-ene: BMWs eget Kinderegg og Harry Klein-bilen
4-serien skal hjelpe BMW med å sette salgsrekord for tredje år på rad i 2013, og det amerikanske markedet vil være det viktigste. Forrige coupé-modell stod for omkring 10 prosent av det totale 3-serie-salget ifjor.
Føler sterkt eierskap
- Hvor sterkt føler du eierskap til denne bilen?
- Jeg føler et sterkt eierskap. Uten meg, hadde den sett annerledes ut. I begynnelsen av et slikt prosjekt, så konkurrerer man mot 20-30 andre designere. Igjennom idé og utviklingsfase. Deretter blir forslag på forslag luket bort. Til slutt står det ett forslag tilbake, som tilhører ett individ. I 4-seriens tilfelle var dette meg. Etter dette begynner lagarbeid. En designer har hverken en større eller mindre rolle å spille enn alle andre, i det omfangsrike prosjektet det er å utvikle en helt ny modell. Andre har ansvar for alt fra hjuloppheng og spoilervinkel til markedsføring og fotografi. Alle er viktige. Og alle føler seg viktigst, skriver Selvaag.
Han er opptatt av at det er viktig med gjennomførelse av en enkel designvisjon, slik at man ikke ender opp med et objekt, som ikke har noe nevneverdig karakter. Studerer man linjene på den nye BMW-en, ser man godt at dette ikke er en bil som får betegnelsen "designed by committee".
4-serie Coupé får sin premiere under bilutstillingen i Detroit på nyåret, og produksjonsmodellen kommer i salg i løpet av året. Senere kommer det også cabriolet-versjonen, samt en firedørs 4-serie Gran Coupé.
Les mer om Per Ivar Selvaag her: Tegnet traktor - ble headhuntet av bilgigant
Les også: Han bygget en superbil av vadmel og kobber
Les også: Nordmann skapte drømmebilen
Store bilder av BMWs 4-serie på DN Play. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.