Kapasiteten på Londons hovedflyplass Heathrow er allerede sprengt. De siste årene har britene kranglet høylytt om hvordan flyplasskapasiteten kan utvides. Næringsinteresser står mot interessene til 700.000 London-boere som daglig rammes av flystøyen. Nye fly lander i gjennomsnitt hvert 90. sekund på dag – og kveldstid, og støysonene strekker seg flere kilometer, først og fremst øst for flyplassen, inn mot London sentrum.

Tre alternativer
Tirsdag presenterte en offentlig nedsatt kommisjon sin rapport om mulige flyplassutvidelser. Kommisjonen mener London trenger en ny rullebane innen 2030, og nok en rullebane innen 2050. Derfor anbefales det å jobbe videre med følgende forslag:

En ekstra rullebane på Heathrow.

  • Pris: 180 milliarder kroner
  • Konsekvens: 1500 hus må rives
  • Støy: 150.000 mennesker vil få økt flystøy


En ny rullebane på Gatwick, sør for London

  • Pris: 130 milliarder kroner
  • Konsekvens: 200 hus må rives
  • Støy: 1900 mennesker vil få økt flystøy


En helt ny hovedflyplass - på folkemunne er omtalt som ”Boris Island” - øst for London.

  • Pris. 1112 milliarder kroner
  • Konsekvens: 1600 hus må rives. Betydelig fare for ødeleggelse av sårbart naturområde.
  • Støy: 1400 mennesker vil få økt flystøy.

Ambisiøst
Howard Davies, som har ledet arbeidet med rapporten, var igår tydelig på at "Boris Island" var det minst aktuelle av de tre alternativene.

– Det er en flott og ambisiøs idé, men den har så store kostnader og risikoer knyttet til seg at det utfordrer troverdigheten til prosjektet.



Slakt
Londons Borgermester Boris Johnson er mannen bak den luftige ideen. Han er kraftig imot økt flystøy i byen, og var igår kjapt ute med å slakte rapporten.

- Kostnaden for å bygge en ny flyplass er kraftig overestimert, også målt mot prisen på tilsvarende prosjekter i andre land, sa Johnson til Financial Times.

Han hevder samtidig at kostnaden er kraftig underestimert på de to påbyggingsalternativene på Heathrow og Gatwick.

Heathrow?
Gikk dagens infrastruktur på Heathrow vil den enkleste løsningen være en tredje rullebane på den eksisterende hovedflyplassen. Men det vil skje midt i den allerede tette bebyggelsen nordvest for London med riving av 700 hus samt varige flystøyplager for nye 150.000 innbyggere. Boris Island har en langt høyere kostnad, vil ramme langt færre innbyggere, men innebærer en betydelig risiko for natur og miljø i det fuglerike Themsen-estuaret.

Politisk tvist
Både Labour og De konservative gikk til valg i 2010 med løfte om ikke å bygge ut Heathrow i frykt for å tape store velgermasser. Den konservative regjeringen klargjorde dagen etter valgseieren at den ville følge valgløftet. Etter massivt press fra britisk næringsliv er imidlertid den konservative regjeringen nå i bevegelse. Gårsdagens rapport var bestilt av statsminister David Cameron, og regjeringen har varslet at den vil ta anbefalingene på alvor.



Foreslår å stenge London Heathrow

Kina kjøper andel av Heathrow (2011)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.