Bildet over viser prototypen til Porsche 918 Spyder på veien. Bilen tok pressen med storm under bilutstillingen i Genève for to år siden, og senere ble det bestemt at bilen skulle settes i produksjon.

Les også: Snakker om Porsche!

Og det er ikke bare nok en Porsche, dette er det produsenten selv kaller fremtidens sportsbil. Tallene i seg selv er oppsiktsvekkende gode, både på ytelser og forbruk. Tross de voldsomme kreftene som bringer bilen fra null til 100 km/t på under tre sekunder, skal ikke bilen forbruke mer enn 0,3 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 70 gram per kilometer.

918 Spyder er nemlig en ladbar hybrid som samlet har en effekt på mer enn 770 hestekrefter!

- Det vi gjør med 918 Spyder er å redefinere kjøreglede, effektivitet og ytelser, sier Wolfgang Hatz, som har med utvikling i Porsche å gjøre.

 

En tradisjonell V8-motor på over 570 hestekrefter kombineres med en elektrisk motor på forhjulene, og en til som sitter på bakakslingen. Bilen kan kjøre inntil 25 kilometer på elektrisk drift, og har en topphastighet på elmotorene på 150 km/t. Med alle motorer i gang skal toppfarten overstige 325 km/t.

Karosseriet er bygget i karbonfiberforsterket plast slik at vekten holdes nede.

Kamuflasjen på prototypen skal hinte tilbake til historiske Porsche 917 racerbiler.

Om alle tallene Porsche oppgir stemmer, er det ikke noe å si på fremtidens hybridbil. Produksjonen starter i september 2013, og prisen blir like utrolig som resten av bilen; regn med i hvert fall seks millioner kroner, uten avgifter.

Les også: - Dette er fremtiden

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.