Oljeprisen har de siste månedene falt over 100 dollar fatet. Det har slått ut i lavere bensinpriser her hjemme, men prisfallet har vært langt fra så stort som man skulle tro. Sist gang oljeprisen lå på 40-tallet, var bensinprisen én krone lavere og dieselprisen var nede på 8-tallet - hele to kroner under dagens nivå.

Bensinselskapenes innkjøpspris er den samme nå som da, bekrefter kommunikasjonssef Kim Bye Bruun i Norges største bensinkjede Shell.

Staten tar mer
- Så vidt vi kan se er de internasjonale produktprisene omtrent på samme nivå som forrige gang oljeprisen var på dagens nivå.

Så hvorfor er bensinprisen så mye høyere nå? Det er ikke bensinkjedene som håver inn mer penger enn før, bedyrer Bye Bruun.

Det er to hovedgrunner til at bensinen er blitt dyrere. Det ene er at Staten i dag krever mer i avgifter.

  - Avgiftene på bensin er 50 øre per liter høyere enn i 2004. I tillegg kommer jo også merverdiavgiften på avgiften, forklarer Bye Bruun.

Fordi Staten krever moms av avgiftene, betyr en avgiftsøkning på 50 øre i virkeligheten en økning på 62,5 øre.

For diesel skyldes prisoppgangen ikke bare avgiftsøkninger, men også høyere etterspørsel over hele verden. I Norge har interessen for dieselbiler eksplodert de siste årene. I 2004 var dieselforbruket i Norge på 2265 millioner liter, i 2008 var forbruket på hele 3162 millioner liter.

- Tilsvarende økning ser vi også i andre land. Samtidig har ikke tilbudet holdt tritt med etterspørselen. Dermed handles diesel til høyere pris på råvarebørsene sammenlignet med sist oljeprisen var på samme nivå, forklarer Bye Bruun.

Dyrt å kjøpe i dollar
I tillegg er finanskrisen indirekte skyld i dyrere drivstoff her i Norge fordi kronen i dag er langt svakere mot dollar enn for noen år siden.

- Verdien på kroner mot dollaren har også en effekt, dollaren er opp ti prosent siden 2004-2005. Da var dollaren på seks-tallet, sier Bye Bruun.

- Så det ikke bensinkjedene som drar inn mer penger, men en svak krone og høyere avgifter som gjør bensinen dyr?

- Ja, bruttoavansen vår ligger på samme nivå som den gjorde i 2004, lover talsmannen for Shell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.