Den store faren ved å fly inn i vulkanaske er at det kan skade flyets motorer.

- Det er snakk om pulveriserte bergarter, og det kan forårsake motorsvikt, ifølge Mogens Holgaard, formann for de danske SAS-pilotene

Det eneste kjente motmiddelet er å legge om rutene, det vil si å fly rundt, over eller under askeskyen.

Det farligste fenomenet er at askepartiklenes smeltepunkt er lavere enn turbinmotorenes arbeidstemperatur. Dette fører til at asken smelter til en tyktflytende, lavalignende masse, som sakte flyter bakover i motoren og kveler den.

Askepartiklene er veldig harde, og har skarpe kanter, noe som gjør at alle fremovervendte overflater effektivt blir sandblåst. Spesielt utsatt er frontvinduene, som blir matte, og flygerene mister sikten fremover

Folkehelseinstituttet mener vulkanasken fra Island ikke utgjør noen umiddelbar helsefare for folk i Norge. Asken ligger nå i 11.000 meters høyde, og det oppstår mulig risiko for helseskader først når vulkanaske når bakkenivå.

Her kan du se hvordan askeskyen vil bevege seg!(Kilde: Met.no)

FAKTA OM FLY OG VULKANASKE:

* I følge amerikanske The Geological Survey skal det være dokumentert rundt 100 episoder der fly har kommet i kontakt med vulkansk aske i årene fra 1983 til 2000.

* I noen av tilfellene skal motorene for en kort periode ha sluttet å virke etter å ha trukket inn vulkansk masse, men det skal ikke ha vært noe episoder med dødelig utgang.

* Vulkanaske ikke vises på flyenes værradar, som varsler regn og hagl. Dermed kan flygerne kjøre uforvarende inn i askeskyen.

* Vulkanaske leder strøm, og kan derfor skape kortslutninger. Det kan gi store problemer for de elektriske systemene i flyene

* I 1989 fløy et KLM Royal Dutch Airlines Boeing 747 inn i en askesky fra vulkanen Redoubt i den amerikanske delstaten Alaska. Flyet mistet all kraft og falt fra 25.000 fot til 12.000 før pilotene fikk start på motorene igjen. flyet landet senere trygt på bakken.

* I 1982 opplevde besetningen på et British Airways-fly over Indonesia at alle de fire motorene sluttet å fungere da de fløy gjennom en sky med vulkanaske. Etter hvert klarte de å få motorene i gang igjen slik at flyet kunne lande trygt.

I 1980 fløy et fly fra British Airways inn i en støvvsky som rett og slett sandblåste vinduet i cockpitten. Han måtte reise seg opp i og se ut sidevinduet for å få flyet trygt ned på bakken.

Kilde: Wall Street Journal og NTB(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.