Norwegians stadige problemer med de nye Dreamliner-flyene rammer passasjerene knallhardt. Ikke bare er flyene ofte forsinket, men når de først blir forsinket, så blir de det ettertrykkelig. Hundrevis av passasjerer på en rekke flyvninger mellom Europa og USA og Asia har opplevd å bli titals timer, og noen ganger flere dager forsinket.

Les også:

<b>Norwegian kansellerte flyet hjem til jul</b>

<b>Norwegian blir et døgn forsinket fra Bangkok</b>

<b>Nye Dreamliner-problemer for Norwegian</b>

Kalkulert risiko?
Selv om årsaken ofte har vært tekniske problemer med de splitter nye flaggskipene fra Boeing, har også Norwegian selv et betydelig ansvar for at problemene har blitt så store, mener flyeksepert Anders Lidman i det svenske analyseselskapet Aeropol.

- De tar bevisst stor risiko på langdistanse-flyvningene sine, sier Lidman - som understreker at risikoen dreier seg om forsinkelser, ikke i sikkerheten.

Han viser til at Norwegian legger opp til at de nye Dreamlinerne skal være nærmest kontinuerlig i luften - gjerne rundt 18 av døgnets 24 timer, og at selskapet ikke har et eneste reservefly i bakhånd.

- Det har vært for mye nå. Så kan man si at det bare er uflaks. Men når slike problemer inntreffer for andre selskaper, så merkes det ikke like mye. Så fort det skjer den minste lille ting med Norwegians fly, blir det dramatisk, sier Lidman til DN.no.

I Norwegian avviser informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at de bevisst kjører et opplegg med risiko for store forsinkelser.

- Vi mener at vi på ingen måte har tatt noen kalkulert risiko. Vi har utarbeidet flyprogrammet sammen med Boeing, og vi mener det absolutt er innenfor de marginene vi trenger når det gjelder flyutnyttelse. Men så har vi vært maksimalt uheldige i flere tilfeller nå. Opptil flere døgn forsinkelser er virkelig ikke godt nok, det er uakseptabelt, erkjenner han.

- Prisen for å fly billig
Flyanalytiker Anders Lidman mener derimot det nærmest er uungåelig at Norwegians passasjserer rammes hardere ved tekniske feil enn passasjerer på andre flyselskap som SAS og KLM. Disse selskapene er etablerte, med store parker av fly og et formalisert samarbeid mellom flere flyselskaper.

- Det store problemet for Norwegian skyldes nettopp at de er et lavprisselskap. Da er de veldig alene. Det ligger i sakens natur at et nettverksselskap (f.eks SAS som er medlem av Star Alliance, red.anm.) er dyrere å drive, nettopp fordi du har større kapasitet. Derfor er det dyrere å fly SAS og KLM.

Og av samme grunn rammes ikke deres passasjerer like hardt av forsinkelser som Norwegian. SAS vil oftere ha reservefly å sette inn, eller mulighet til å overføre passasjererne til samarbeidende selskaper, samt ha mulighet til å rute om passasjerene via andre destinasjoner.

Anders Lidman mener samtidig at Norwegian ikke har stort annet valg enn å kjøre med sin høye risiko for store forsinkelser når de først satser på langdistanseflyvningene.

- Når de først forsøker å fly lavpris på langdistanse, må de nesten gjøre det slik. Det ville blitt alt for dyrt for dem å ha stående reservefly på vent. Da ville de jo blitt nesten like dyre å drifte som de dyrere nettverksselskapene.

I Norwegian er de ikke enige i at samarbeidende flyselskaper alltid er mindre sårbare for forsinkelser.

- Det er ikke alltid slik at du kommer deg hjem umiddelbart. Du kommer deg gjerne på et annet fly som flyr deg til deres base i Paris eller Frankfurt, og blir sittende der og vente i stedet, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Han understreker samtidig at Norwegian får flere og flere Dreamlinere i flåten sin for hver måned, noe som vil gi dem større og større fleksibilitet.

- Bør gi passasjerene erstatning
Lidman stiller seg spørrende til om det er klokt av Norwegian å satse på disse langdistanseflyvningene, der risikoen for store forsinkelser nødvendigvis er høy.

- Man kan lure på hvorfor de absolutt måtte ut på langdistanse. I Europa er det 500 millioner mennesker å fly, det burde rekke for Norwegian. Selskapet løper en risiko for at merkenavnet deres blir skadelidende, selv om folk nok klarer å skille mellom Norwegian og Norwegians langdistanseflyvninger.

Flyanalytikeren, som har 30 års erf#229 fra bransjen, antar samtidig at de tekniske problemene med de nye flyene vil bli mindre med tiden. De må nesten det.

- Jeg kan ikke komme på at noen andre fly har hatt så mange problemer i innkjøringsfasen. Det er alltid nye problem med nye fly, men graden av problemer det har vært med Dreamliner er det ikke noe menneske som kunne forutse.

- Dersom Norwegian selv tar en kalkulert risiko for store forsinkelser, burde de ikke da være rause med å gi passasjerer som blir rammet standard-kompensasjonen som EU har lagt opp til?

- Ja, det ville være en god idé, og en måte å redusere badwillen på.

I Norwegian oppforderer de alle som mener de har krav på kompensasjon å kontakte dem, så skal de vurdere hvert enkelt tilfelle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også i dag på DN.no: