Flyselskapet Norwegian peker nese til tidenes verste fly-år og leverte idag sitt beste årsresultat noensinne.
Les mer:
<b>- Et formidabelt år</b>
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er spesielt fornøyd med å ha redusert kostnadene og økt konkurransekraften, men mener det fortsatt er mye å gå på:
- Vi må bli mer effektive. Vi er gode, men ikke så gode som vi kan være, sa han på dagens kvartalspresentasjon.
Store kostnadsforskjeller
Det går bare oppover for Norwegian for tiden - og nedover for SAS.
En graf Norwegian har laget (se under) viser hvorfor Norwegian sammen med konkurrentene Ryanair og Easyjet tjener gode penger, mens SAS sliter blytungt:
Mens Ryanair har enhetskostnader på 0,29 kroner per sete per kilometer, er tilsvarende kostnad for SAS 0,95 kroner/km. Norwegian ligger på 0,49 kroner/km, mens Easyjet er hakket bedre på 0,45 kroner/km.
- Vi skal under Easyjet. Målet er å få kostnadene ned til 0,40 kroner/km - og det klarer vi når 737-300-flåten vår skiftes ut med 737-800-fly. Innfasingen av nye og større fly vil gi oss en mer effektiv drift, forklarer Bjørn Kjos.
Når SAS har realisert alle sine kostnadskutt, vil deres enhetskostnader ifølge Norwegians tallknusere være nede i 0,81 kroner/km.
Med andre ord: Hvis Norwegian når sine mål og SAS kutter som planlagt, vil Norwegian likevel ha en kostnad per sete per kilometer som ligger under halvparten av SAS´ enhetskostnader.
- Må tjene penger
- Skal vi ha god avkastning fremover, må vi ned på dette nivået (0,40, red.anm.), sier Bjørn Kjos, som tror Ryanairs svært lave kostnader er vanskelig å matche.
- Ryanair er gode på kostnader, men de har mulighet til å holde kostnadene så lave fordi de flyr til flyplasser som ikke ligger så sentralt som de flyplassene vi bruker, sier han.
SAS har vært en pådriver for lave billettpriser det siste året, men Bjørn Kjos tror at prisene på sikt må opp.
- Prisene styres av konkurransen, men vi må tjene penger, og jeg har vanskelig for å se at selskapene kan fly i årevis uten å tjene penger. 2010 blir neppe stort annerledes enn 2009, men i 2011 er det naturlig med et oppsving, sier Norwegian-sjefen.
Langdistanse rundt hjørnet
I dag kom nyheten om at Norwegian styrker rutetilbudet i Norden og åpner nye ruter til Helsinki i april både fra Gardermoen og Arlanda. Flyselskapet lanserte totalt 63 nye ruter i løpet av 2009.
Langdistanseflyvninger er fortsatt et brennaktuelt tema - og nærmer seg nå realiteten med stormskritt.
- Egentlig kan vi starte allerede våren 2010, men da må vi leie utstyr. Venter vi ett år, kan vi bruke egne fly. Men vi holder døren åpen for å starte med leid utstyr, opplyste Bjørn Kjos idag.
Det har ikke lykkes DN.no å få kommentarer fra SAS torsdag formiddag.
Les mer her:
- Vi skal tett innpå Norwegian
Norwegian vil også fly langt og billig
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.