Norsk miljøpolitikk fokuserer på å konservere dagens situasjon, fremfor å se nye løsninger, hevder NHO-forbundet Abelia i en - Norge satser på gårsdagen
Kritikken rammer både Klimakur-rapporten og Norges finanskrisetiltak, og Abelia mener man fokuserer for nærsynt på hver sektor, fremfor å se fremtidige løsninger som går på tvers av dagens strukturer.
- Norge satser på å polere gamle løsninger som uansett vil bli byttet ut senere, sier Tarje Bjørgum, politisk rådgiver i Abelia.
Kritikken rammer først og fremst Miljøvern-
departementet, som har definert mandatet for Klimakur-rapporten. Sektor-
fokuset er imidlertid ikke i seg selv en svakhet, men en nødvendighet mener politisk rådgiver Audun Garberg i Miljøvern-
departementet.
- Det viktige er at myndighetene velger effektive virkemidler for å nå miljømålene, og at det etableres forutsigbare ramme-
betingelser for næringslivet og andre aktører som skal ”levere” utslipps-
reduksjonene. Sektorspesifikke analyser er derfor viktige for å kunne være konkret nok på dette, mener han.
Ja takk...
Han påpeker at Klimakur skal gi analyser og presentere mulige virkemidler, men understreker imidlertid at Klimakur ikke er hele svaret. Arbeidet nå følges opp med en høringsprosess, som han oppfordrer Abelia å bidra til.
- I valg av virkemiddelmiks vil man måtte ta både sektorspesifikke og tverrgående hensyn inn over seg. Vi ser ikke noen motsetning mellom å utløse potensialet i sektorene, og å legge til rette for nytenkning og innovasjon som kan dekke behov på måter som går på tvers av et tradisjonelt sektorfokus.
Grønne arbeidsplasser
Abelia har i sin rapport gått gjennom krisepakkene i forbindelse med finanskrisen til flere land. I den norske pakken klassifiseres drøyt 20 prosent som miljøtiltak, noe som er relativt høyt. Men Abelia gjør også et skille mellom tiltak som skal bedre på eksisterende måter å gjøre ting på, og de ”transformerende” tiltakene, som de mener vil gi bedre resultater og skape svært mange nye forretningsmuligheter fremover.
Ifølge Bjørgum har klimadebatten så langt blitt preget for mye av moral og for lite av business i Norge, og han mener det er mer effektivt å skape business enn å moralisere.
- Vi ønsker også velkommen en debatt om klimagassreduksjoner som ikke bare fokuserer på ulempene og kostnadene som påstås å komme ved utslippstiltak. Det er like viktig å fokusere på mulighetene det gir for ny næringsvirksomhet. De siste årene er det skapt tusenvis av grønne arbeidsplasser, og i årene som kommer vil det trolig bli langt flere.
Abelia mener business er mer effektivt enn moral i miljøkampen, les mer om rapporten: - Norge satser på gårsdagen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.