Flyselskapet Norwegian fløy nesten halvannen million passasjerer i juni i år, og fikk dermed det høyeste passasjertallet selskapet noen gang har hatt i en enkeltmåned. Det viser trafikktallene som Norwegian la frem torsdag.

- Vi er veldig fornøyde, og dette er helt klart en veldig god passasjervekst. Det er også helt klart mye artigere å drive flyselskap på sommeren enn på vinteren, sier administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos til DN.no.

- Har truffet bra med nye ruter
Kjos poengterer at junitallene ifjor var preget av askeskyen som forhindret en rekke flyvninger. Dette gjør at årets resultater står frem med større glans.

- Men tar du vekk den virkningen, er tallene fremdeles veldig gode, mener han.

I juni økte Norwegian den totale passasjertrafikken (RPK) med 25 prosent sammenlignet med samme måned ifjor. Totalt fløy 1.459.337 passasjerer med Norwegian i løpet av måneden, en økning på 234.000 passasjerer sammenlignet med samme måned ifjor.

- Hva kommer den sterke veksten av?

- Det fordi vi greier å fly folk billig. Vi har nok også truffet bra på de nye rutene våre: Særlig til middelhavet, og så har vi fått god respons på det nye programmet i London, mener Kjos.

Finansieringsbehov etter 2012
I juni ble det kjent at Norwegian øker ordrene på nye fly kraftig med 15 nye fly av typen Boeing 737-800.

- Vi må hele tiden se inn i den det langsiktige horoskopet vårt, og der ser vi at vi må skifte ut eldre materiell med nytt. Det er ikke mulig å tjene penger med gamle fly, sier Norwegian-sjefen.

Ifølge en børsmelding torsdag, har Norwegian sikret finansiering av 11 nye Boeing 737-800 HGW til en verdi av 550 millioner USD eller om lag 3 milliarder norske kroner. Disse blir levert i perioden mellom sommeren 2011 til slutten av 2012.

- Så nå har vi god kontroll på flåten og finansieringen, sier Kjos.

- Har dere ytterligere finansieringsbehov?

- Nei, vi er finansiert nå ut i denne horisonten, men det er klart at etter 2012 vil vi ha finansieringsbehov på en ny gruppe fly, sier han.

Avtalen er ifølge Norwegian gjort med internasjonale banker, fasilitert av ING Capital LLC i New York og omfatter flyleveranser ut 2012. Flyene er levert med garantier fra den amerikanske staten gjennom Export-Import Bank of the United States.

Saftig smell med høye oljepriser
Kjos forklarer at det har vært utfordrende tider med svært høye oljepriser, men slår fast at dette er under kontroll.

- Etter hvert vil fuel-tilleggene dekke opp for disse problemene, sier han til DN.no.

Les mer:
Slik skal Kjos kutte kostnadene
Drivstoffsmell for Norwegian

Det var de høye oljeprisene som fikk skylden for Norwegians saftige smell første kvartal i år, da lavprisselskapet fikk en ekstraregning på vel 140 millioner kroner. Oljeprisene bidro sterk til at resultatet havnet på minus 406 millioner kroner.

I denne perioden steg kostnadene til flybensin med 41 prosent til 561 millioner kroner, fra 398 millioner kroner samme kvartal året før. I dette ligger det en produksjonsøkning på 28 prosent og en økning i den endelige drivstoffprisen på 17 prosent, skrev Norwegian i rapporten fra første kvartal i 2011.

- Det er klart at de månedene hvor fuel-prisene går kraftig opp, sånn som det i første og andre kvartal, er det klart at ting blir ekstra vanskelig. Men nå det er under kontroll, sier Kjos.

- Blir et veldig spennende år for Norwegian
I 2012 tar Norwegian sikte på å sette i gang med langdistanseflyvninger, i første rekke til Bangkok og USA. De to første Dreamliner-flyene skal etter planen leveres neste år, og Norwegian har opsjoner på ytterligere fire til seks leasede fly.

Les også:
Ett skritt nærmere langdistanse
Slakter planer om billigturer til New York og Asia

Kjos ser et interessant potensiale i langdistansemarkedet, og da tenker han ikke på det åpenbare, å fly nordmenn til Asia og USA, men han har også tro på at Norge kan bli en innfallsport mot Europa, så lenge billettprisene holdes nede.

- Vi lover det norske folk at vi virkelig nå skal viser hvor billig det går an å fly langdistanse. Det er mange som prøver å fly billig, men som ikke har lav kost. Det er hemmeligheten, fastslår Norwegian-sjefen.

Langdistanseplanene har flere ganger blitt utsatt. Nå forklarer Kjos at oppstarten ikke ennå er bestemt, men fastslår at hele ruteplanen kommer i løpet av neste år.

- Jeg tror det blir et veldig spennende år for Norwegian, konkluderer Kjos.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.