Verona: Audi har tatt opp igjen arven fra den klassiske Coupé Quattro fra 80-tallet, og kommer med sin nye coupémodell A5. Coupémodeller er ikke særlig praktiske, så hovedgrunnen til å velge en slik bil er design.
Og bilen har blitt en klassisk coupé med korte overheng, langt panser og lang akselavstand. Dørene er store, uten rammer rundt vinduene. Den kommende A4 vil kanskje arve noen av de nye linjene, samt kanskje bli større enn dagens utgave.
Ikke overraskende mener designsjef Walter de'Silva at dette er den vakreste bilen han har designet. Hva skulle han vel ellers si?
Interiøret
Innvendig er det lett å finne seg til rette i den nye Audi A5. Det nye instrumentpanelet har fått skjermen for navigasjon flyttet, og alle betjeninger sitter der de skal.
Plassen i forsetene er god, de to i baksetet kan heller ikke klage, når de først har fått satt seg inn. I tillegg er det plass til 455 liter i bagasjerommet. Muligheten til å legge ned baksetene øker plassen enda mer.
Smart nøkkel
A5 kommer med en ny type nøkkel, med en mikrochip som lagrer informasjon om bilen. Ved et verkstedbesøk kan så informasjonen leses rett fra nøkkelen.
Nøkkelen settes inn i et lite hull i dashbordet, og trykkes inn for å starte bilen. Alternativt kan man som ekstrautstyr få start- og stoppknapp.
Gromlyd
Samtidig med lanseringen av A5, kommer også den sporty S-utgaven av bilen. S5 har en større motor, er senket, har stivere fjæringer og er satt opp litt anderledes som følge av mer vekt. Ellers er bilene relativt like.
DN.no prøvekjørte først S5-utgaven, og fikk raskt sans for lyden i bilen. V8-motoren har en dyp brumming, men ikke like rå og brutal som i fetteren R8. Dette er en bil som du ofte vil kjøre med vinduet nede, slik at du hører lyden enda bedre.
Motoren i S5 er en V8-er på 4,2 liter som yter 354 hestekrefter. Fine tall, men det som virkelig gjør bilen til en glede å kjøre er vektfordelingen som gjør at balansen i bilen er svært god. Kombinert med quattro-systemet fører dette til at bilen ligger klistret til veien. Drivkreftene er fordelt med 40 prosent foran og 60 prosent bak.
Audi har flyttet framakselen 15 centimeter fremover, og det er dette som gjør at bilen får en vektfordeling på 50 prosent på hver aksel.
Og med denne perfekte vektfordelingen kommer bilen virkelig til sin rett på de svingete veiene rundt Verona og Gardasjøen. Etter at det store skivebremsene har gjort jobben, kan bilen igjen skyte fart ut av svingen. Neste sving kommer hurtig nærmere over det lange panseret, og den presise manuelle girkassen setter kreftene kontant i bakken.
Dieselhygge
Da vi gikk over til den treliters dieselutgaven, kom en positiv overraskelse: det er gromlyd der også! Til og med ved rusing, er ikke lyden typisk diesel. I det hele tatt er det ikke noen typisk dieselfølelse i den bilen, og vekten er også her svært velbalansert.
Motoren yter 240 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Nm. I tillegg har bilen firehjulsdrift. Null til 100 km/t går unna på imponerende 5,9 sekunder, og bilen føles ikke mye treigere enn S5.
Bilen er i tillegg ganske gjerrig på drivstoffet, og har et forbruk på 0,72 liter per mil. Det er bra for en såpass sprek motor.
Under kjøring med denne bilen, ikke bare høres, men føles den nesten som en bensinmotor. Du tømmer girene fortere, men denne motoren viser at det er mulig å ha det moro med en dieselbil også.
Fem motorer
Ved lansering i juni kommer bilen med den treliters dieselmotoren, samt i S5-utgave. Senere kommer det en 3,2-liters bensinmotor og en 2,7-liters dieselmotor. Men mest interessant for det norske markedet er den helt nye bensinmotoren på 1,8 liter som kommer i september/oktober.
Denne motoren yter 170 hestekrefter og har et dreiemoment på 250 Nm. Men det som gjør denne bilen ekstra interessant er at prisen blir i overkant av 400.000 kroner. Innsteget i denne klassen blir dermed ikke hårreisende høyt. Vi fikk dessverre ikke prøvd bilen med denne motoren.
Brukbart salg
Importøren satser på 100 solgte biler i år. Majoriteten vil være den største dieselutgaven fordi det er den som kommer først. S5 har, med en pris på 1.150.000 kroner, et begrenset salg på kanskje ti biler i år. På sikt blir nok den minste bensinmotoren den mest solgte modellen på det norske markedet.
Kundegruppen har nok endret seg. På 80-tallet var Audi Coupé en bil for de barskeste guttene i gata, nå er nok alderen på kundene gått betraktelig opp, og imaget er ikke så ungdommelig. Prisene har også økt såpass at det ikke egner seg som noen "ungdomsbil" mer.
Konkurrenter
Salget av coupéer er ikke all verden i Norge, men de hardeste konkurrentene til A5 blir nok Mercedes CLK og BMW 3-serie coupé. Mercedesens prislapp starter på en drøy halv million med en dieselmotor på 150 hestekrefter. BMWs minste coupé, 320i med 170 hestekrefter starter på i underkant av 400.000 kroner. Mercedes byr på eleganse, BMW på sportslighet og Audi plasserer seg midt imellom.
Konklusjon: Audi A5 er en vakker bil, som kan by på masse kjøreglede, også i dieselversjon.
Se flere bilder.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.