De snakket begge på DNs energikonferanse, men budskapet kunne knapt vært mer forskjellig. Nordeas oljeanalytiker Thina Saltvedt mener oljebransjen lurer seg selv hvis den tror at energimarkene skal normalisere seg og oljeetterspørselen vokse som før.

- Vi er i et brytningspunkt nå, sier Saltvedt.

Hun viser til såkalte S-kurver for teknologiimplementering. Det går gjerne sakte i starten, så bærer det rett til værs. Det gjelder for alt fra el-biler til grønn kraftproduksjon.

- Vi er i bunnen av bakken, og skal rett opp, sier hun.

Hun mener uenigheten mellom henne selv og mer tradisjonelle oljeanalytikere som Rystad bunner i at Rystad og andre tegner rette linjer for når de forlenger trender inn i fremtiden, mens hun selv åpner for teknologirevolusjoner.

Tidligere har hun halt frem overgangen fra hest til bil som et eksempel på et skarpt brudd knapt noen hadde forutsett. Hun mener at oljenasjonen Norge paradoksalt nok har bidratt sterkt til teknologiovergang innen persontransport med landets ekstremt gunstige støtteregime for el-biler.

Ikke fingeren i været

Jarand Rystad i Rystad Energy lar seg ikke overbevise av Saltvedts argumenter.

– Du må ha et referansemarked. Du må ha sett ting før du kan regne på det. Det du ikke vet noe om, kan du heller ikke si noe om, sier han.

Han mener også at elbilmarkedet i Norge er en interessant referanse. Og i Norge har drivstoffetterspørselen økt, påpeker Rystad. I Norge er også utskiftningstakten på under fire prosent i bilparken. Det betyr at det vil ta tyve år å skifte ut bilparken selv i verdens gunstigste elbil-regime. Da blir det ikke grønn revolusjon over natten.

– Du er nødt til å se at det skjer i noen markeder, hvis ikke er det bare fingeren i været, sier han.

Selv husker han at han skulle prøve å regne på internetthandel i 1997. Da var en av spådommene han møtte at internetthandel skulle ta over hele markedet i 2001. Det gikk ikke slik.

Han er heller ikke overbevist om at nye teknologier bare vil redusere drivstoffbehovet. Selvkjørende biler kan for eksempel føre til enda flere kjøretøyer på veiene, mener Rystad. Selv gjentok han tirsdag at oljeprisen skal opp til 105 dollar i 2021 og skape ny all-time high i norsk oljebransje.

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.