Endelig noen som har forstått det. Alle disse utallige år med ørkenvandring kan utelukkende tilskrives endrede samfunnsforhold og mas om likestilling.
Slik er det ikke nødvendigvis i Italia, landet som ansetter kvinnelige statsråder ut fra utseende og som ikke finner det noe som helst merkelig at all tv-underholdning må inneholde solide doser kvinnelig nakenhet. Så også på bilutstillinger, der det kun er italienerne som fortsatt har ordentlig kontroll på konseptet.
Hva snakker vi om? Jo, selvfølgelig dreier det seg om det eldgamle trikset «vakker kvinne flankerer en bil». Reklamen for den italienske nyversjonen av Alfa Romeo Giulietta er et rørende nostalgisk og herlig eksempel på hvordan bilreklame egentlig skal være. Hvem er interessert i å lese om forbruk, utslipp og miljøpropaganda? Med unntak av grønnvaskede utopister på venstresiden - ingen.
For alle oss andre er det å se på flotte damer, og forsåvidt bil, det viktigste. Og her kommer Giulietta oss til unnsetning. Skuespillerinnen Uma Thurman poserer flott og yppende i forgrunnen på den trykte reklamen. Bilen skimtes såvidt i bakgrunnen. Veldig bra.
Enda bedre er det i reklamevideoen. Først etter å ha sett den fire-fem ganger ser man at det faktisk er med en bil i filmen. Genialt. Det er jo bare kaldt kalkulerende psykopater og andre ingeniører som kjøper bil rasjonelt. Bilkjøp er følelser.
Konseptet kvinne/bil fungerer dog dårligere på bilmerker som Opel eller Audi. Tenk deg Penélope Cruz reklamere for Volkswagen Touran eller Scarlett Johansson for en Hyundai Sonata. Karrieren ville vært ødelagt.
Så ikke med Alfa Romeo. Propaganadakontoret i Milano har forstått dette, og rendyrker konseptet. Alfa skal være følelser. Og bilen vi har med å gjøre, er faktisk heller ikke dårlig.
Italienerne har fisket frem nostalginavnet Giulietta fra 1950-tallets mer eller mindre legendariske bil. Og det er ikke vanskelig å innrømme at Giulietta er et bedre navn på en bil enn «147», som er modellen bilen erstatter. Alfa skal jo liksom være mer hjerte og følelser enn et nummer som de kalde teknokratene fra Tyskland gjerne døper bilene sine.
DNs testbil hadde en liten bensinmotor som viste seg å være mer enn nok. Den herlige befriende fleksibiliteten i turtall en kjapp bensinmotor gir, er nydelig. Og en passe slumsete manuell girkasse satt oppå et passe stramt, sportslig understell, gir masse kjøreglede som overskygger det trasige faktum at forhjulene må bedrive det vanvittige dobbeltarbeidet ved både å styre og sørge for fremdrift.
Innvendig er det oppsiktsvekkende god plass til å være en bil som skal konkurrere mot VW Golf og Opel Astra. Kvalitetsfølelsen i kupeen er som hos hva som helst av premiumbiler, og bilen blir levert med en generøs pakke standardutstyr som en hvilken som helst tysker ville tatt seg grovt betalt for å utlevere.
Design skal være Alfas forse, og både utvendig og innvendig er det lekre linjer og lett gjenkjennbar Alfa Romeo.
Les test av Alfa Mito: Rampete sjarmør
Kjøremessig er bilen lett til sinns, og som hos så mange andre er det mulighet for å sette bilen i forskjellige kjøremodi, noe som egentlig er bare idioti. Men greit nok. Bilen er artig å kjøre. Men noen vinterbil er det ikke.
Å starte motoren i minus 25 er ikke noe problem. Men å få den til å lystre er ikke nødvendigvis like enkelt. Bilen er også satt opp med en rekke elektroniske hjelpesystemer forkortet med tre bokstaver. Deres blotte eksistens manifesterer seg da gjerne ved at bilen selv opplyser at de har opphørt å fungere, sannsynligvis på grunn av kulde. At frontrutens defroster i tillegg skal betjenes av en smal ventil som dekker noen centimeter midt på ruten, gjør heller ikke sitt til at isen forsvinner spesielt raskt. Men slikt prosaisk og praktisk fjas har jo ingenting å si. Man kjøper ikke Alfa Romeo for fornuftens skyld.
Les også test av 8C Competizione: «Verdens vakreste bil»
Følg med på DN.no, som skal teste GTI-varianten av Giulietta neste uke. Enn så lenge kan du se levende bilder av Giulietta fra premieren i Geneve:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.