Saken er oppdatert.

Onsdag la Det norske oljeselskap, der Kjell Inge Røkke er storeier, frem sin rapport for årets andre kvartal. I børsmeldingen kommer det frem at selskapet klager på Sverdrup-fordeling.

«Det norske oljeselskap ASA har besluttet å klage Olje- og energidepartementets avgjørelse om fordeling av eierandelene på Johan Sverdrup til Kongen i Statsråd», heter det.

Fordelingen, som ble kunngjort i starten av juli, gir Det norske en eierandel på bare 11,5733 prosent. I februar var de fire andre felteierne villig til å gi selskapet 11,8933 prosent. Forskjellen utgjør rundt én milliard kroner i nåverdi.

Johan Sverdrup er et av norgeshistoriens største oljefelt.

- For Det norske har det vært et avgjørende prinsipp at eierandelene på Johan Sverdrup må fordeles etter en kombinasjon av både volum og verdier. Vi kan ikke se at dette prinsippet er reflektert i Olje- og energidepartementets vedtak om eierfordelingen, sier administrerende direktør Karl Johnny Hersvik i onsdagens børsmelding.

Vekket oppsikt

Plan for utbygging og drift (PUD) for fase 1 på Johan Sverdrup-feltet ble vedtatt i Stortinget 18. juni, etter å ha blitt overlevert til Olje- og energidepartementet i februar.

Avgjørelsen fra departementet har vekket oppsikt i norsk oljebransje. De fleste hadde ventet at flertallsinnstillingen fra Sverdrup-partnerskapet ville bli opprettholdt av departementet.

Hovedeier og styremedlem Kjell Inge Røkke har i Det norske har ikke spart på ammunisjonen i kampen for en høyere eierandel i gigantfeltet.

Først nektet Det norske å skrive under på samordningsavtalen med de andre feltpartnerne da utbyggingsplanen ble levert inn til myndighetene 13. februar. Dette har knapt skjedd før. Det norske skrev til overmål brev og hevdet at både oljeminister Tord Lien (Frp) og ekspedisjonssjef Lars Erik Aamot hadde gjort seg inhabile i prosessen.

Styreleder Sverre Skogen fyrte løs mot ministeren i et innlegg i DN. Og i april hevdet Kjell Inge Røkke i Akers aksjonærbrev at Det norske burde fått en økt andel tilsvarende fire milliarder kroner i nåverdi.

I vedtaksbrevet i starten av juli benekter departementet kategorisk at Lien eller Aamot har gjort seg inhabile.

- Som det fremgår av vedtaksbrevet, er det etter departementets syn ikke noe grunnlag for habilitetsinnsigelsene. Utover dette har vi ikke noen øvrig kommentar, skrev Harald Eikenæs Vengen, kommunikasjonsrådgiver i Olje- og energidepartementet i en epost til DN.

Var skuffet og overrasket

Styreleder Skogen angret likevel ikke på de harde utfallene mot de to:

- Vi angrer ingenting. Det kan du være sikker på. Det var helt nødvendig å utfordre dette og kjøre en ny runde, sa Skogen til DN.

- Slik vi kjenner departementet, har det lagt opp til en grundig og god prosess, men vi er selvfølgelig skuffet og veldig overrasket. Vi er ikke kommet til bunns i begrunnelsen, sa han.

Kan bli søksmål

Hjelper ikke klagen, kan selskapet gå til søksmål. I starten av juli hadde ikke Det norske bestemt seg ennå.

- Vi tar til orientering at Det Norske har varslet at de vil klage på departementets vedtak. En slik klage vil bli behandlet etter regelverket, skriver kommunikasjonsrådgiver Håkon Smith-Isaksen i Olje- og energidepartementet i en e-post til DN.

Under dagens resultatpresentasjon fikk Hersvik spørsmål om Det norske vil risikere ytterligere reduksjon i sin eierandel under ankebehandlingen av Kongen i statsråd.

- Hvis jeg hadde et bestemt svar, ville jeg gitt det. Departementet har truffet en avgjørelse hvor det ikke har tatt hensyn til verdi. Vi forventer ikke videre reduksjon i ankebehandlingen, men jeg tror departementet må svare for deres intensjoner i denne avgjørelsen, svarte konsernsjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv: Her kjører DNs anmelder «verdens beste» bil

- Det buldrer og braker og man blir presset tilbake i stolen
Ikke rart DNs bilanmelder synes dette er verdens beste bil.
03:15
Publisert: