Det har tatt laaaaaang tid, men endelig er også Mercedes på banen med en mer prisgunstig mellomklassebil med firehjulsdrift.
C 220 CDI 4matic innebærer dieselmotor på 170 hestekrefter og altså firehjulsdrift. Noe som blant erfarne Mercedes-førere i drosjenæringen, virker å være en svært etterlengtet nyhet. Synd det kommer så sent at det kan være mer fristende å vente til den nye generasjonen C-klasse kommer neste år. Den "onde" sirkelen med de mest attraktive modellene til sist gjelder vel fortsatt, så det kan bli lenge å vente på en firehjulsdreven versjon tilpasset en gjengs norsk lønningspose.
Innstegsprisen på denne modellen er faktisk under en halv million kroner, noe som er over 100.000 rimeligere enn tidligere C-klasse med firehjuldrift. I tillegg er det omkring samme pris som konkurrentene fra Audi og BMW tar for en stasjonsvogn med automat og firehjulsdrift med omkring samme ytelser.
For en gangs skyld er ikke testbilens ekstrautstyrsliste avkrysset av en full sjømann, dermed bikker prisen faktisk kun over halvmillionen med 12.500 kroner. Det må sies å være særdeles edruelig både på pris og kryss i tilvalgslisten. Sammenlignet med den bakhjulsdrevne versjonen øker prisen med under 13.000 kroner. Det er billig fremkommelighet!
Den gode nyheten er at det fungerer særdeles bra, og at vi ikke merket noe savn ette mer utstyr.
Motormessig fungerer dette svært bra. Bilen har bra med krefter til norske forhold, og virker aldri for daff. Firehjulsdriften spiser heldigvis ikke nevneverdig av de 400 newtonmeterene og 170 hestekreftene, slik at det blir en hemsko. Derfor er bilen relativt kvikk med en oppgitt akselerasjon på drøye åtte sekunder til 100 km/t, det er også omtrent som konkurrentene.
Mercedes har fremdeles en eim av eleganse og premiumfølelse som synker inn i det man entrer kupeen. Det er lett å finne seg til rette i gode seter, og med et ratt som ligger godt i hendene. All betjening er der man forventer å finne det i en Mercedes, altså ikke på samme sted som i andre biler. Og selv om modernisering og ungdomsfrieriet gjør at man ikke lenger har stjernen på toppen av grillen som siktemiddel, er bilen presis og fin på veien.
Veifølelsen er udramatisk, og fremdeles er C-klassen kanskje den mest komfortable bilen i denne klassen. Testbilens sportsunderstell blir ikke for stivt og hardt, men strammer den opp slik at sportslig kjøring også er mulig. Til tross for firehjulsdriften, føles bilen langt på vei som en vanlig bakhjulsdreven Mercedes. Når fremkommeligheten på vinteren antakeligvis gjør kvantesprang i forhold til bakhjulsdrevne søsken, er det mye som tyder på at denne bilen burde falle i smak blant norske kunder.
Styringen gir gode tilbakemeldinger, men like direkte som de beste konkurrentene, er den ikke.
Plassen er bra både foran og bak i bilen. Det samme er støynivået. Det syvtrinns automatgiret fungerer utmerket, med knapt merkbare girskift til riktig tid.
Til tross for denne modellen har konkurrentene større utvalg av biler med firehjulsdrift. Både Audi og BMW har enda mindre motorer kombinert med firehjulsdrift, og dermed enda lavere priser. Men selv om pris er viktig for en bilkjøper, er merkeoppfatningen vel så viktig i denne klassen. Derfor har nå folk med sans for stjerne i grillen er svært godt alternativ uten å måtte belåne huset ekstra.
C 220 CDI 4matic er ikke bare en perfekt bil for Norge, den er etter vår mening også det smarteste valget fra C-klassens prisliste.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.