Mallorca, Spania: Audi har av en eller annen grunn kviet seg for å skifte ut sin mer enn overmodne kompaktbil A3. Bilen kom allerede i 1996, mens andre generasjon har vært med oss siden 2003. Nå kommer endelig tredje generasjon A3, og den har fått akkurat de sårt tiltrengte forbedringene den trengte.

De utvendige endringene fra forrige modell er ikke spesielt omfattende, men A3 har fått et mer moderne og harmonisk ytre. Til tross for at dimensjonene er så og si identiske med utgående modell, føles den svært kompakt.

Det manifesterer seg i en svært lettbeint kjørefølelse, og den har også hevet seg et hakk nærmere BMW 1-serie når det gjelder sportslighet.

Det kan skyldes en velgjørende slankekur der matchvekten er opptil 80 kilo lavere grunnet utstrakt bruk av aluminium, i tillegg til en ny og svært dugelig plattform fra Audi som har et chassis som bokstavelig talt henger med i svingene. Vår testbil har også en svært artig ny motor under panseret.

For Audi har tatt et nytt steg med sine bensinmotorer med denne modellen. Den lille 1,4-literen med 140 hestekrefter er overraskende sprek, og gjør at opplevelsen av å sette seg bak rattet med den største bensinmotoren på 1,8 liter og 180 hester til en real skuffelse. Ikke fordi den er spesielt dårlig, men rett og slett fordi den lille motoren er en åpenb#229. Den er sterk, lystrer de minste vink fra sjåføren, og leverer akkurat like mye dreiemoment som den større motoren.

 

Riktignok gjør 1,8-literen null til 100 km/t drøye sekundet raskere enn vår bil, men i nesten i alle andre situasjoner er den lille motoren helt på høyden. At lommeboka slipper unna med 50.000 kroner mindre, høyner vinn-vinn-følelsen ytterligere.

At Audi også har modernisert motoren ved å kutte to av de fire sylindrene når motoren ikke presses, fører til et hyggelig forbruk på under halvliteren på mila. Og at du kjører på to sylidere, er ikke mulig å merke annet enn at det opplyses om det i displayet. Dette systemet, kalt cylinder-on-demand, tilhører fremtiden, og blir nok standard på mange motorer etterhvert.

Innvendig har det også skjedd en befriende modernisering av A3. Utstyrsmessig kan man nå få nesten alt hva de store modellene A4 til A8 kan skilte med, men selv i relativt rensket utgave føles interiøret i A3 premium. Og det er et stikkord som er viktig i denne klassen. Materialkvalitet og ergonomi føles i toppklasse, slik at du skal føle du har fått litt ekstra for pengene sammenlignet med en kompaktbil som Golf.

Audi leder an i utviklingen av ting du ikke trodde du trengte under bilkjøring. Også i A3 tilbys nå omfattende pakker som gir deg trådløst internett, nettjenester og googlebaserte navigasjonskart på en lekker skjerm som stiger opp fra dashbordet. Utviklingen går mer og mer i den retningen, og skulle man mene at det er tull og unødvendig, er det jo penger å spare på å ikke helgardere i ekstrautstyrlisten.

Konkurransen i klassen for overprisede modeller fra de tyske prestisjeprodusentene har ikke akkurat blitt mindre med årene. Ifjor dukket den svært gode BMW 1-serien opp i ny generasjon, Mercedes lanserer om kort tid sin helt nye, revitaliserte A-klasse som beveger seg vekk fra den nærsagt kassebilaktige klassen den før tilhørte. Mens Volvo også kaster seg inn i konkurransen med den nye V40. I tillegg finnes også hybridalternativet Lexus CT 200h, som heller ikke er noe dårlig valg. Bilkjøp er en dogmatisk handling for mange, og ofte er det nok slik at det ene bilmerket ekskluderer det andre.

Audi leverer varene på vanlig vis, og er på topp når det gjelder den nye bensinmotoren og utviklingen av teknikk vi ikke visste at vi trengte.

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.