Shippingmesssen på Lillestrøm er i full gang, og samler utstillere fra mer en 60 land.
Allerede har den prøvd å svare på hovedspørsmålet - What's next - gjennom flere paneldiskusjoner med noen av verdens største bransjeaktører.
Vi griper fatt i BI-professor Torger Reve i det han smetter ut fra plenumsalen fem minutter før servering. Han er i sitt element, selv om han trives best blant små, maritime klynger på vestlandet.
- Dette er verdens viktigste møteplass for den maritime næringen, utbasunerer han til DN.no.
- Det ble veldig fort konsensus
Likevel, noe er galt.
I sekundene før har paneldebattantene nærmest unisont sagt seg enige med Bergesen-oppkjøper og toppsjef i BW Maritime, Andreas Sohmen-Pao; at flytende gass (LNG) er dét som vil ha størst innvirkning på bransjen de neste fem årene.
Når alle i rommet er enige, er det grunn til å være bekymret, låter et gammelt jungelord. Reve trekker på det, og stiller spørsmålet.
- Det ble veldig fort konsensus om ting her, som at nå blir alt LNG. Det har de sagt i mange år. Nå blir alt arktisk shipping, det har de sagt i mange år, sier han.
Ubalanse i næringen
Professoren mener det er et fundamentalt problem med overkapasitet i bransjen.
Det har igjen gjort at verdens største tankrederi, Frontline, nylig meldte at selskapet kunne gå tom for penger. Blant andre.
- Det skapes en strukturell ubalanse i næringen, som ingen synes å ha noe svar på. Alle investerer og løper enda fortere, så går ratene ned og så går det galt, sier Reve.
Vi har imidlertid lykkes godt her på berget. Professoren peker på at omstillingen mot offshore har vært vellykket og forlengst er blitt motoren i den norske maritime næringen.
Flytende gass er i ferd med å endre markedet, både som råvare (frakt) og som innsatsfaktor (drivstoff). En del av utfordringen er terminaler til å losse/laste frakten, samt moderne skip som kan gå på LNG istedet for råolje.
Flere norske offshore-skip leveres nå med drift på flytende gass, som er rimeligere i drift samt mer miljøvennlig. Andre deler av næringen har vært tregere med å omstille seg. Samtidig later de internasjonale regulatoriske kreftene til å være på status quo.
Det går for sent
Reve påpeker at sjefen i den internasjonale transportorganisasjonen IMO, Koji Sekimizu, ble spurt om hvorfor han sleper beina etter seg. Det haster med å innføre krav for bedre effektivitet og bedre utslippene, ifølge Reve.
- Jo, jo det kommer, sa han. Men det går for sent for de nye tingene. Det er fordi det en politisk prosess i FN, sier han.
En ny type skipsreder
Shippinganalytiker Petter Narvestad i Fondsfinans nyter ikke bare stekt biff og scampi på Lillestrøm. Han er tilstede for å fange opp stemningen og få oversikt på hva som finnes av nye ideer.
Han deler oppfatningen om at LNG representerer et teknologisk skifte, som kan ha betydelig innvirkning på verdens energi- og shippingmarkeder. Likefullt er ikke den nødvendige infrastrukturen på plass, understreker han.
I dag har den tidligere journalisten og redaktøren satt øynene på Sohmen-Pao i BW Maritime. Narvestad tror den fortsatt unge toppsjefen vil være blant dem som viser vei for bransjen videre.
- Han representerer en type skipsreder som tenker industrielt, og som har et litt større perspektiv enn kun sin egen nisje, sier analytikeren til DN.no.
Les også: - Spenning er bare dårlig planlegging (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.