Ryktene har gått en stund om at Telenor vil kjøpe seg inn i det indiske teleselskapet Unitech. Nå er kjøpet et faktum, og Telenor har fått mer for pengene enn det som lå i ryktene.

Telenor kjøper seg inn i Unitech Wireless, som ble etablert så sent som i 2007. Selskapet har ikke noe ferdig nett, men planlegger å åpne i midten av 2009. Selskapet har lisenser for å bygge ut i alle Indias 22 teleregioner og til nå har de rekruttert 250 ansatte.

Vil koste mer
Telenor får 60 prosent av aksjene i selskapet og dermed kontroll. For dette betaler de 1,07 milliarder dollar, eller 7,2 milliarder kroner. Disse pengene går til å kjøpe nye aksjer i selskapet.

Men utgiftene stopper slett ikke der. Nettet til Unitech er langt fra ferdig og Telenor planlegger å hente inn 12 milliarder kroner i en emisjon i første kvartal 2009. Sluttregningen kan bli svært høy.

Ryktene ville tidligere ha det til at Telenor forhandlet om å kjøpe 43 prosent for 1,4 milliarder dollar, noe som ville gitt en vesentlig høyere pris per eierandel. Nå har dessuten Telenor kontroll. Det vil trolig roe nervene i markedet noe.

Flere analytikere har uttrykt seg negativt til et kjøp i India av flere grunner, en av dem frykt for trøbbel med partnere. Dette har Telenor hatt nok av i blant annet Russland og Ukraina.

Gigantisk marked
Med kjøpet sikrer Telenor seg lisens til å nå en befolkning på 1,2 milliarder mennesker. Mange av disse har imidlertid ikke råd til mobiltelefon. I dag er mobilpenetrasjonen på bare 26 prosent.

- Det gjenstår et betydelig ubrukt potensialle av nye abonnenter, skriver Telenor i en pressemelding.

I 2008 har det kommet til åtte millioner nye abonnenter per måned i det indiske markedet. Spørsmålet videre er om den globale finanskrisen kan dempe denne veksten vesentlig.

India har 13 mobiloperatører som kjemper om de nye kundene.

Det indiske markedet
Det indiske mobilmarkedet er spennende for flere vestlige aktører. Markedet er i kraftig vekst, og i mars overtok India USAs plass som verdens nest største mobilmarked, etter Kina.

Det indiske markedet vokser imidlertid raskere enn det kinesiske, og bare i mars ble det 10 millioner nye mobilabonnenter i India.

Antallet solgte mobiltelefoner i India vil ifølge Gartner øke med 33 prosent fra 2007 til 2008, og ende på 402 millioner telefoner bare i 2008.

Ifølge indiske telekommyndigheter var det i mai 261 millioner mobilabonnenter i India.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.