Vil du høre konsernsjef Preben Carlsen (37) i pr-byrået Trigger snakke om hvordan stadig flere medier selger troverdigheten sin på billigsalg, må du ut med omkring 45.000 kroner.

Langt rimeligere mediekritikk kan du eventuelt få fra tidligere ambulansjesjåfør Erik Schjenken (48). Han skal kun ha omkring 5.000 kroner for å gi svar på om media lyver og politikere holder løftene sine.

En ny tjeneste kalt Talerlisten.no forsøker å få prisene i de norske foredragsmarkedet opp i dagen.

Les mer gründerstoff ved å følge DNgründer på Facebook.

Store prisforskjeller

De 130 foredragsholderne som til nå har registrert seg på siden avslører at det er store prisforskjeller i det norske foredragsmarkedet.

– Pris er kontroversielt. Det har ikke vært åpenhet om priser i foredragsbransjen i det hele tatt, sier Nils Marius Apeland (47), som står bak tjenesten.

Apeland er selvstendig kommunikasjonsrådgiver, sønn av pr-pioneren Nils Magne Apeland og bror av pr-direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

– Jeg diskuterte utviklingen av tjenesten med min 13 år gamle sønn, Henrik. Han sa: «Folk liker å få prisen når de kommer til kassen». Det skrev jeg ned, sier Nils Marius Apeland.

– Her er det helt sikkert noen som tar for mye betalt og noen som tar for lite betalt, sier Nils Apeland i Bedre Kommunikasjon.  Foto:
– Her er det helt sikkert noen som tar for mye betalt og noen som tar for lite betalt, sier Nils Apeland i Bedre Kommunikasjon. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)

To foredrag kan ha svært ulikt omfang og krav til forberedelser. Prisene Talerlisten oppgir skal samtidig være en cirka pris for et foredrag på 45 minutter, slik at det skal være mest mulig sammenlignbart.

First House-partner Hans-Christian Vadseth (53) koster for eksempel omkring 30.000 kroner, det samme gjør de tidligere First House-partnerne Beate Nossum (47) og Henriette Grønn (47). Det er nærmere 10.000 kroner mer enn daglig leder Claus Sonberg (49) i konkurrenten Zynk.

I en debattråd på Facebook diskuterer allerede USA-eksperter i en humoristisk tone om de skal underby hverandre. Og Apeland sier det har vært foredragsholdere som har vært inne og justert prisnivået basert på hva de ser at tilsvarende foredragsholdere krever.

Og noen mener tallene også avslører at norske foredragsholdere generelt får vel godt betalt.

– Fint å høre at andre har så høye tanker om sin egen verdi

Forfatter og nyhetssjef i Klassekampen Mímir Kristjánsson (30) ler lenge i telefonen når han får lest opp prisene flere av foredragsholderne tar. Selv har han priset seg til omtrent 6.000 kroner.

– Jeg må bare le. Hvis folk betaler dem så mye for dette, så gratulerer så mye. Når du hører hva de krever, blir du jo likevel sjokket over hva de kan få betalt. Jeg synes det høres ut som ublu priser, sier Kristjánsson.

Om sitt eget prisnivå sier han:

– Jeg bare satt prisen på det jeg følte jeg var verdt. Det er fint å høre at andre har så høye tanker om sin egen verdi.

I tillegg viser han til minstesatsene norske forfattere er blitt enige om å ta for foredrag, som ligger på mellom 4.100 og 7.800 kroner.

Åpenhet om priser tror Kristijánson kan bidra til å presse prisene ned. Han har selv sittet på begge sider av bordet, som konferansearrangør og foredragsholder.

– Jeg tror jeg er en lettlurt type, og det bekrefter du. Jeg selger meg jo for billig. Samtidig så tror jeg det er mange som lager konferanser i næringslivet som ikke har snøring på prisene. De har pengene og for dem trenger det ikke være av like stor betydning hvor mye det koster som for en liten organisajon eller en vanlig person, sier Kristjánsson.

– Det fremstår som en helt untarlig pris for å snakke om noe du har jobbet med og har under fingerene, sier foredragsholder, forfatter og nyhetssjef i Klassekampen, Mímir Kristjánsson, om prisene mange norske foredragsholdere krever.
– Det fremstår som en helt untarlig pris for å snakke om noe du har jobbet med og har under fingerene, sier foredragsholder, forfatter og nyhetssjef i Klassekampen, Mímir Kristjánsson, om prisene mange norske foredragsholdere krever. (Foto: Dagens Næringsliv)
 

En av de som tar seg best betalt er reklameveteran Ingebrigt Steen Jensen (61), som priser seg til omkring 50.000 kroner.

– Jeg skal ikke påstå at jeg er like flink som Ingebrigt Steen Jensen, men han er ikke ti ganger bedre enn meg, sier Kristjánsson.

Jensen svarer slik på spørsmålet om han er Norges dyreste foredragsholder:

– Og sikkert en av de beste også.

Han ler, før han fortsetter:

– Jeg må ta som utgangspunkt at jeg er verdt de 50.000. Om ikke hadde jeg ikke fått jobber. Markedet har rett, er det ikke det dere sier i avisen deres?

Jensen har holdt foredrag i 25 år anslår at han holder mellom 40 og 50 foredrag i året. Han sier han ofte gir rabatter til mindre eller ideelle organisasjoner. Tilsammen utgjør foredragsvirksomheten «omtrent en årslønn» ved siden av den faste jobben som tekstforfatter for reklamebyrået Alle Gutta.

– Et foredrag er ikke et foredrag, det er ikke nok at noen snakker i 45 minutter eller en time. Det er hva du kan overbringe , hva du kan formidle. Det er nok av de som har prøvd og feilet, sier Jensen.

– Det må ha blitt 1000 foredrag eller noe sånt, sier Ingebrigt Steen Jensen. Torsdag reiser han til København for å holde foredrag for Sparebanken Sør. Fredag står et foredrag for Neumann Bygg i Loen i Sogn og Fjordane for tur.
– Det må ha blitt 1000 foredrag eller noe sånt, sier Ingebrigt Steen Jensen. Torsdag reiser han til København for å holde foredrag for Sparebanken Sør. Fredag står et foredrag for Neumann Bygg i Loen i Sogn og Fjordane for tur. (Foto: Elin Høyland)
 

–  Preget av mye tv-ansikter og idrettsstjerne

Apeland anslår at det finnes omkring 1000 foredragsholdere i landet. Noe nøyaktig tall på foredragsindustriens størrelse er vanskelig å gi.

En titt på en rekke av firmaene som formidler foredragsholdere viser at de alene har flere titalls millioner kroner i omsetning. 

Apeland mener det totalt sett er snakk om en industri på flere hundre millioner kroner. Og han håper tjenesten vil gjøre at de med mindre budsjetter kan få øynene opp for unge, rimelige foredragstalenter.

– Vi ønsker å hjelpe frem nye mennesker i en bransje som har vært preget av mye tv-ansikter og idrettsstjerner. Jeg mener at det finnes veldig mange andre som har spennende kunnskap å dele, sier Apeland.

Les også: Gjør millioner på ullklær med norske symboler – men ullen er utenlandsk

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.