Graz, Østerrike: Et trykk på Sport plus-knappen, og 911'en girer lynraskt to hakk ned. Brølet fra motoren bak oss, sørger for en euforisk oppstemthet i kupeen, som man sjelden opplever i biler med færre enn åtte sylindere.
Boksersekseren på 3,8 liter jobber for harde livet, og pustepausene er nær fraværende der den superraske dobbeltklutsjkassa raser avgårde mellom de syv girene. De 400 hestekreftene brøler bak oss i det vi forserer den krappe svingen.
Ut på rettstrekningen ligger girene tett, og akselerasjonen går nærsagt trinnløst. Porsches dobbeltklutsjkasse er så rask og god at manuell giring på sportsbil ikke lenger er et mantra. Når det viser seg at den er så bra at bilen blir raskere og i tillegg så effektiv på drivstoffet at du faktisk sparer 2000 kroner på å velge den girkassa, er det ikke mer å si.
Brede vinterdekk klynger seg til asfalten, og de fleste av kreftene går bakover, men når det trengs, overføres de lynkjapt og umerkelig til fremhjulene. Alle krefter kan ved behov kjøres gjennom den ene eller den andre akslingen for makimalt grep. Eneste synlige bevis er en indikator ved turtelleren som viser til hvilke hjul kreftene fordeles.
Den nyeste utgaven av det gamle sportsbilikonet 911 kommer nå med firehjulsdrift. Altså høyaktuell for et land som vårt, med snø halve året, og en firehjulsdriftandel på nesten 30 prosent. En slags Norges-versjon av den klassiske sportsbilen.
Se video fra introduksjonen av den nye generasjonen Porsche 911:
Brede hofter
Til forskjell fra den "vanlige" 911 har denne fått en bredere bakende, bakskjermene er bygget ut med 22 millimeter mer på hver side. Dette gir en noe tøffere fremtoning, som om det trengs på en av bilverdenens deignmessige bautasteiner.
Det er ikke bare den ytre innpakningen som står som en påle. 911 er også en av de mest potente og kjørbare sportsbilene på markedet.
At den nå også kommer med drift på alle fire, gjør den ikke noe dårligere, snarere tvert om. Riktignok bikker toppfarten ned på feil side av 300 km/t, men den brutale akselerasjonen, som forsterkes av et vanvittig lydbilde, er den samme som for den bakhjulsdrevne 911.
Mulig det gir mer kred i Porsche-miljøet å ha en bakhjulsdreven variant, men det glemmer man fort når man kjenner hvordan denne bilen setter kreftene i bakken på en eksemplarisk måte. Du betaler omkring 100.000 kroner mer for å få denne Norges-varianten av bilen, som ikke veier mer enn 50 kilo mer enn den bakhjulsdrevne varianten.
Lettkjørt
Bilen er lettkjørt som en anstendig-priset hverdagsbil, men du kjører altså fra det aller meste på fire og to hjul. Grepet er fabelaktig, og forhjulene hjelper til så fort det glimrende firehjulsdriftsystemet forteller at det trengs. Bilen er adskillig mer tilgivende enn en ren bakhjulsdrevet bil, så risikoen for å havne i grøfta er langt mindre i denne bilen enn i en standard Carrera S.
Om man ikke akkurat kan snakke om fremkommelighet når det gjelder 911, gir i hvert fall firehjulsdriften et ekstra bakkekontakt på svingete veier, samt en slags forvissning om at du slipper å sette bilen vekk for vinteren. Mangel på gamle sportsbilnykker gjør at selv 911-jomfruer vil kunne håndtere denne bilen sikkert.
Til tross for at dette kan synes som en slags opplagt bil for norske bilkjøpere, sørger prisen på drøye halvannen million kroner for at det neppe blir noen kø av 911-er på norske veier.
Og det er kanskje like greit, ettersom det på mange sett og vis må være særs deprimerende å eie en slik bil i Norge. Du er til enhver tid kun en liten lydsjekk unna et lengre opphold på åpen soning.
En litt mer praktisk Porsche med firehjulsdrift finner du her: Porsche har skapt et dieselmonster
Her er en billigere variant: Tøffere, lettere, bedre og billigere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.