- Vårt mål er ikke nødvendigvis å være den raskeste i absolutt toppfart, men å være den kvikkeste og mest belønnende serieproduserte gatebil på en bane, sier McLaren-sjef Antony Sheriff i en pressemelding.

Bildene viser den nye ultimate superbilen McLaren P1, som etterfølger det som på sin tid var verdens raskeste bil; McLaren F1. Også denne gang hentes mye av teknologien og inspirasjonen fra selskapets racing-divisjon.

 

McLaren viser bilen under kommende ukes bilutstilling i Paris, og bilen skal komme i salg innen 12 måneders tid.

- McLaren P1 blir resultatet av 50 år med erf#229 innen racing og gatebiler. For 20 år siden hevet vi nivået for superbiler med McLaren F1, og vårt mål med McLaren P1 er å redefinerer dette enda en gang, sier Ron Dennis, styreformann i McLaren Automotive.

Hva som befinner seg under motorluken opplyser ikke McLaren noe om, men engelske nettmedier som Autocar spekulerer i at V8-motoren vil yte omkring 800 hestekrefter. Ved hjelp av et system for regenerering av kinetisk energi, kjent fra Formel 1, skal den få 160 ekstra hetekrefter, så samlet effekt altså blir 960 hestekrefter. Det er en god del mer enn i gatebilen MP4-12C som er McLarens eneste modell akkurat nå.

På hjemmemarkedet skal bilen få en pris på 800.000 pund, og produksjonen er begrenset til 500 biler.

- Dette er den sanne testen på en superbils allroundegenskaper. Vårt mål er å gjøre McLaren P1 til den mest spennende, mest kapable, mest teknisk avanserte og mest dynamiske superbilen noensinne, sier Antony Sheriff.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.