Lavprisflyselskapenes inntog i markedet skyldes liberaliseringen av europeisk luftfart.

Dét er konklusjonen i en ny rapport fra EU-kommisjonen.

Liberaliseringen revolusjonerte luftfartsbransjen, og etableringen av lavprisflyselskapene hadde rett og slett ikke vært mulig hvis ikke EU hadde startet å åpne opp markedene i 90-årene, fremgår det av rapporten "Money where it matters - how the EU budget delivers value to you".

Rapporten tar for seg størrelsen på EUs budsjetter i forhold til den betydningen innsatsen har for EU-borgernes hverdag.

Håver inn penger
Totalt finnes det nå 20 lavprisflyselskaper i EU - mot null i 1990. Disse lavprisflyselskapene representerer i alt over 40 prosent av det interne EU-luftfartsmarkedet.

Flere av flyselskapene gjør det knallsterkt på bunnlinjen. Til tross for at Ryanair er hatet av mange kunder, og ikke minst forbrukernes egne organisasjoner, håver flyselskapet inn penger:

Ryanair fikk et justert nettoresultat på 401 millioner euro i 2010. Omsetningen endte på 3,6 milliarder euro, opp fra 3,0 milliarder euro året før. Antall passasjerer steg fra 66,5 millioner til 72,1 millioner euro.

Les mer: Råsterkt fra Ryanair

Og til tross for at Ryanair hetses på grunn av alle ekstraavgiftene de pålegger kundene sine, har de en høy stjerne i sin egen bransje. Ifjor ble de kåret til verdens beste lavprisflyselskap på et flyseminar i London.

Les: Ryanair er verdens beste lavprisflyselskap

Tøffere konkurranse
Den ferske EU-rapporten konkluderer med at EUs luftfartsliberalisering har gitt millioner av passasjerer tilgang til et langt større utvalg av ruter og til en mye lavere pris. Det var nemlig liberaliseringen som skapte en kraftig økning i antall ruter og antall passasjerer.

Antallet flyselskaper som frakter passasjerer har dermed økt fra 135 til 152 i EU, og antallet ruter er mer enn doblet fra 1.680 til rundt 4.000 i 2010.

Konkurransen har også hardnet til: I 1992 var det bare 93 ruter i EU med flere enn to flyselskaper, mens det i dag er 479 ruter med flere enn to konkurrerende flyselskaper.

Les også: Slakter planer om billigturer til New York og Asia

Lavprisflyselskapene frir til business-folket

- Hvis vi ikke endrer oss - da dør vi

Fly billig over hele verden (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.