De tyske prestisjeprodusentene har også sine egne prestisjeunderkategorier. Mercedes har AMG, BMW har M, og Audi har S- og RS-modellene sine.

Utviklingen vil ha det til at diesel blir viktigere og viktigere, selv om vi her i Norge snart knapt får kjøre slike biler lenger. Tidligere i år kom BMW med sin første M-modell med dieselmotor, den vanvittige M550d xDrive, som vi om kort tid kommer med prøvekjørt-artikkel om. Audi har lenge hatt suksess i racing med sine dieselmotorer, senest i helgen der de tok de tre første plassene under 24-timers løpet på Le Mans.

Nå kommer også den første S-modellen med dieselmotor. Audi SQ5 TDI er altså kompaktsuven Q5 med en treliters V6-dieselmotor som ved hjelp av twin-turbo yter 313 hestekrefter og et dreiemoment på 650 newtonmeter.

 

Vi har kjørt tilsvarende motorisert A6, og kan bekrefte at dette ikke er noen dieselpurke i ordets negative forstand.

Null til 100 km/t går på 5,1 sekunder og toppfarten er 250 km/t. Drivstofforbruket er oppgitt til 0,72 liter på mila.

Akkurat som på A6 er også her eksosanlegget koblet opp med en lydaktuator som gir bilen en kraftfull og sportslig lyd. Vi erfarte med A6 at med bilen satt i innstillingen "sport", høres den adskillig mer ut som en sportsbil, enn man vil tro er mulig fra en dieselmotor.

Bilen har sportsunderstell og er senket med 30 millimeter sammenlignet med en ordinær Audi Q5.

Nye Audi SQ5 TDI lanseres våren 2013, prisen er ikke klar, men til sammenligning koster A6 med denne motoren 900.000 kroner i sedan-utgave. Med litt utstyr, kommer du neppe under millionen.  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.