Flyselskapet Norwegian fikk et driftsresultat før nedskrivninger på 189 millioner kroner i årets første kvartal. Det er et oppsiktsvekkende resultat, tatt i betraktning at første kvartal normalt er et svakt kvartal for flyselskapene.
- Summa summarum: Strategien vi har lagt det siste året begynner å virke. Vi har har satt opp baser i utlandet, og begynner å få opp produksjonen derfra, oppsummerer Norwegian-sjef Bjørn Kjos på torsdagens pressekonferanse.
- For Norwegian er dette første gang siden 2004 at driftsresultatet før nedskrivninger ender i pluss i første kvartal.
- Norwegian har nå hatt fire kvartaler på rad med positivt driftsresultat før nedskrivninger. Det har aldri skjedd før.
Norwegian knuser dermed forventningene i markedet. På forhånd trodde analytikerne på et drifsresultat før avskrivninger på 50 millioner kroner, ifølge gjennomsnittet av analytikerestimatene som SME Direkt har hentet inn for TDN Finans.
Norwegian slo selv det høyeste estimatet i undersøkelsen, som var på 121 millioner kroner.
Norwegian-aksjen stiger 4,8 prosent til 231,10 kroner i minuttene etter åpning på Oslo Børs torsdag.Aksjen har forøvrig steget 61 prosent siden nyttår og 122 prosent det siste året.
Følg kursutviklingen i DN Finans.
Bedring på 238 millioner kroner
Også resultatet før skatt ble betydelig bedre enn fryktet. Kvartalet endte riktignok med et underskudd på 160 millioner kroner, men det var ventet et langt større underskudd på 322 millioner kroner, ifølge estimatene fra TDN.
Kvartalsresultatet før skatt er også betydelig bedre enn i tilsvarende kvartal ifjor (se tabell nederst i saken).
- Vi er meget godt fornøyd med dette resultatet og at vi i et sesongmessig svakt kvartal for mange flyselskaper fikk en resultatforbedring på 238 millioner kroner, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding fra flyselskapet torsdag.
Flyr lengre
De viktigste trafikk-nøkkeltallene for flyselskapet pekte også riktig vei i kvartalet:
- 3,9 millioner passasjerer fløy med selskapet i første kvartal, noe som utgjorde en trafikkvekst på 8 prosent målt i antall reisende.
- Trafikkveksten (RPK) var på 19 prosent, noe som delvis forklares med at hver Norwegian-passasjer nå flyr adskillig lenger enn de gjorde for ett år siden.
- Produksjonsveksten (ASK) steg med på 21 prosent. Fyllingsgraden i første kvartal var 76 prosent, ned ett prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal året før.
- Kostnadene (CASK) falt med 8 prosent, både med og uten drivstoff. Kostnadskuttene forklares med nye europeiske baser og innfasing av flere fabrikknye Boeing 737-800-fly.
Starter nye ruter
Langdistansesatsingen til Norwegian nærmer seg med stormskritt. I månedsskiftet mai/juni setter de første flyene - riktignok ikke Dreamlinerne, men innleide fly - avgårde i retning New York og Bangkok.
På spørsmål fra salen om selskapet har forsikring eller får erstatning for de forsinkede Dreamlinerne svarte Kjos slik:
- Det kan jeg ikke kommentere, det er kontraktsmessige forhold. Men jeg kan sidet sånn... det er ikke vår feil at de er forsinket.
For få dager siden lanserte lavprisflyselskapet enda en direkte langrute fra Gardermoen, til Fort Lauderdale i Florida. Hit går det første flyet 30. november.
Selskapet opplyser i kvartalsrapporten torsdag at etterspørselen på langdistansevirksomheten så langt har overgått forventningene.
Les mer: Åpner direkterute til Florida
LES OGSÅ:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.