Aluminiumsgiganten Hydro har falt tre plasser på DN500-listen over Norges 500 største selskaper på to år. Konsernsjef Svein Richard Brandtzæg fortviler ikke og påpeker at det er små marginer i toppen av listen.
- Det er kort avstand til de som ligger over oss. Det er kort avstand til fjerdeplass. Her svinger det litt fra år til år, sier Brandtzæg.
- Listen er basert på 2013-tall og da hadde vi en svekkelse av aluminiumsprisene. Dette ble kompensert av litt høyere kraftpriser, men likevel ble vi rammet totalt sett, legger han til.
- Ikke i ferd med å miste posisjonen
Hydro var lenge Norges største børsnoterte selskap og et industrikonglomerat innen flere felt. Brandtzæg avviser at selskapet er i ferd med å sakke akterut.
- Vi er ikke i ferd med å miste posisjonen som et av Norges største industrilokomotiv. Vi har spunnet ut selskaper som Yara og vår olje- og gassvirksomhet gikk inn i Statoil, sier Brandtzæg.
- Siden jeg begynte som konsernsjef i Hydro i 2009 så har Hydros markedsverdi steget 150 prosent, legger han til.
Hydros omsetning i 2013 var 65,9 milliarder kroner, en økning på 1,1 prosent fra 2012. Likevel har Hydro falt fra tredjeplass for to år siden.
Hydro driver langs hele verdikjeden i aluminium, fra bauksitt og alumina, via vannkraft og aluminiumproduksjon, til videreforedling og produkter til eksempelvis bilindustrien.
Vi eier halvparten av verdens største ekstruderingsprodusent i Sapa, vi er Norges nest største vannkraftprodusent og verdens fjerde største aluminiumsselskap, sier Brandtzæg.
- Vi deltar ikke NM, vi deltar i VM
Konsernsjefen ønsker ikke å spå hvor på DN500-listen Hydro ligger om tre år.
- Vi deltar ikke i Norgesmesterskapet, vi deltar i Verdensmesterskapet. Vi sammenligner oss med de beste innenfor aluminium og akkurat på den delen har Hydro styrket seg mye de siste årene, sier Brandtzæg.
Han forventer likevel oppgang i aluminiumsprisene, og dermed Hydros omsetning, de neste årene.
- Det er en klar forventning blant eksperter om at aluminiumsprisene skal bedre seg. Vi i Hydro er forsiktige optimister, og ser man på aluminiumsprisene og produktilleggene så har vi sett en klar prisøkning det siste halve året, sier Brandtzæg.
Aluminium i Tesla
Han forventer vekst langs hele verdikjeden til Hydro i årene som kommer, og håper på særlig drahjelp fra bilindustrien.
- Aluminium er verdens raskest voksende metall og verden skal ha mye aluminium i årene som kommer. De største vekstsegmentene er bil og transport, sier Brandtzæg.
- Nå kommer det nye bilmodeller som har kuttet ut stål og gått helt over til aluminium i karosseriene. Det drar på seg hundrevis av tusen tonn aluminium, legger han til.
Bare produksjonen av bilmodellen Ford S 150 konsumerer iløpet av ett år like mye aluminium som hele Hydros andel av anlegget ved Qatalum produserer. Det tilsvarer 1,54 prosent av verdensmarkedet utenfor Kina.
- Generelt sett har endel kunder problemer med å skaffe nok aluminium. Særlig BMW, Audi og Mercedes har begynte å bruke mer aluminium, og nå kommer det mange bilmodeller som utelukkende har aluminiumsplattformer, sier Brandtzæg.
Han forteller at hver Tesla-elbil har hundrevis av kilo av aluminium i seg.
- Flere og flere biler bytter ut dører, bagasjelokk og panser med aluminium og etterhvert overtar aluminium større deler av bilen. Tesla har også aluminium i karosseriet, sier Brandtzæg.
Han gleder seg over å fortsatt være blant Norges ti største selskaper målt etter omsetning.
- Listen er viktig, men det som er enda viktigere for oss er å styrke posisjonen blant verdens største aluminiumsprodusenter og at vi kan styrke vår konkurranseevne, sier Svein Richard Brandtzæg.
Her kan DN500-listen bestilles:
http://www.forvalt.no/dn500/(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.