I en børsmelding fredag klokken 1735 skriver storbanken DNB at de er kommet frem til en sum de kan komme til å måtte betale i erstatning til kunder som har kjøpt produkter som ligner det Ivar Petter Røeggen kjøpte i 2000 og 2006.

Høyesterett avgjorde i storkammer fredag før påske saken mellom Ivar Petter Røeggen og Forbrukerrådet og DNB. Røeggen vant og dommen var enstemmig. DNB Bank må betale Ivar Petter Røeggen 230.000 kroner med tillegg av forsinkelsesrenter. I tillegg måtte DNB betale Ivar Petter Røeggen og Forbrukerrådet 4.758.000 kroner i saksomkostninger.

Eget overslag: 450 millioner
DNB melder nå at de i etterkant av Høyesteretts dom 22. mars 2013 vil avsette om lag 450 millioner kroner i første kvartal 2013 til kompensasjon til kunder som har gjort lånefinansierte investeringer i enkelte strukturerte produkter.

- Beløpet er et overslag på den samlede kompensasjon de berørte kunder kan ha krav på, og inkluderer tidligere meldt beløp på 60 millioner kroner. Avsetningen vil bli klassifisert som "andre kostnader", skriver DNB.

DN.no har tidligere skrevet at DNB allerede før dommen var avsagt hadde 1187 lignende klager på vent. Økonomimagasinet Dine Penger har anslått at norske bankkunder har tapt et sted mellom 11 og 14 milliarder kroner på tilsvarende produkter.

Pilotcas for mange tusen småsparere
Saken til Ivar Petter Røeggen ble plukket ut av Forbrukerrådet som såkalt pilotcase på vegne av de mange tusen nordmenn som har tapt penger.

Før saken ble endelig avgjort hadde det gått hele 13 år fra DNB overtalte ham til å investere 500.000 kroner i to garanterte spareprodukter, og mer enn seks år siden han klagde DNB inn for Finansklagenemnda med krav om å få erstattet tapet på 230.000 kroner - et krav han vant frem med to år senere.

Men DNB nektet å akseptere avgjørelsen Finansklagenemnda.

Derfor provde Røeggen, med støtte fra Forbrukerrådet, saken for retten. I tingretten fikk han medhold, men tapte ankesaken i lagmannsretten, og anket derfor selv til Høyesterett.

215 med samme produkt
Like etter at dommen var avsagt uttalte DNBs kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide at Røeggen-dommen i første omgang vil få betydning for de rundt 215 kundene som har klaget til Finansklagenemnda etter å ha kjøpt akkurat de samme produktene som Røeggen.

Les også: Må skynde seg for å få glede av Røeggen-dommen
DNB: - Vi aksepterer denne dommen

- DNB lurer folk igjen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.