DNB sitt selvpålagte tak om å begrense andelen av bankens utlån til shippingsektoren på 10 prosent begrenser muligheten til å hente nye kunder innen vekstområder i shipping, som for eksempel  LNG-segmentet, altså transport av flytende gass.

Det sier konsernsjef Rune Bjerke til TDN Finans onsdag.

Harald Serck-Hanssen, som har ansvaret for shipping, offshore og logistikk i DNB, har tidligere sagt at banken vil begrense sin utlånskapasitet i 2012 innen shipping, offshore og logistikk til bankens eksisterende kunder.

Vil ikke ta risiko
- Hvorfor vil dere ikke øke eksponeringen mot vekstområder som LNG?

- Vi er interessert i nye engasjement og i å øke eksponeringen innenfor LNG, men vi har så mange prosjekter, også i tilknytning til LNG, fra våre eksisterende kunder. Vi vil ikke ta risikoen i å ikke være i stand til å være med dem og derfor vil vi ikke kunne åpne for kunder innen shippingsegmentet som vi ikke har en relasjon til. Det har også å gjøre med at vi har en selvpålagt grense i DNB om at andelen utlån til shippingkunder skal ligge på under ti prosent, sier Bjerke.

Han legger til at selv om banken ikke øker totalrammen sin innen shipping vil de kunne være i stand til å delta i nye engasjementer ettersom mange engasjementer tilbakebetales og refinansieres hvert år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.