Et stup inspirert av barnas engasjement
- Vi i næringslivet kan gjøre mer for bærekraft i havet, sa Bjørn K. Haugland da han kom opp fra en særdeles frisk dukkert i Vågen.
- Vi i næringslivet kan gjøre mer for bærekraft i havet, sa Bjørn K. Haugland da han kom opp fra en særdeles frisk dukkert i Vågen.
Stup i dress for bærekraft i Havet. Oppfordringen startet som en lenke på Linkedin og Facebook, og spredde seg raskt. I Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø ble det stupt for å markere lidenskap for havet.
- Dette er inspirert av barnas engasjement, sier Bjørn K. Haugland, inntil nylig bærekraftsdirektør i DNVgl og nå ansatt i organisasjonen Norge203040.
I hele landet hadde skolebarn tidligere på dagen demonstrert og skolestreiket for klima. Det var ventet mer enn 10.000 barn bare foran Stortinget og det var markeringer i de fleste byer.
- Og så mener vi at næringslivet kan gjøre mer for bærekraft i havet, og det er derfor vi er her i dag, sier Haugland, som har vært en viktig mentor for Robin Dale Oens arbeid med klimaengasjement hos barn og unge.
Nysgjerrig på DNs Havet-satsing. Les mer HER
Han var inspirasjonen da Robin Dale Oen la ut utfordringen.
- Jeg så at Bjørn hadde stupt i dress i fjor sommer, og på vei til et foredrag jeg skulle holde, la jeg ut en utfordring til andre næringslivsfolk. Så ble det mer og mer, og til slutt dette, sier Oen, og peker rundt seg i lokalet med rundt 50 våte deltagere.
Men initiativet har mer alvor bak seg.
- Det dere sier at dere skal gjøre, det ser vi ikke så mye til, er meldingen han har til næringslivet på vegne av de 35- 40.000 barna han har engasjert gjennom aktiviteter de siste årene.
Alle som stupte i Bergen fikk utdelt t-skjorte og varm toddy. I Oslo kunne badstuen Skarven tilby 80 graders rehabilitering etter en dukkert i frisk fjord med sur marsvind og uten en varmende vårsol.
- Det er et svar på at næringslivsledere er villige til å gå utenfor komfortsonen for å redde havet, sier Rebekka de Leon, leder for Passion for Ocean og medarrangør av stupeseansen i Oslo.
Leon var førstemann uti i Oslofjorden klokken 15, og ble etterfulgt av rundt 30 andre i det iskalde vannet, blant andre Birgit Liodden i Oslo Business Region og Christine Spiten i Blueye.
I Oslo hoppet det representanter fra Passion for Ocean, WWF, Yara, Leger uten grenser, Oslo Business Region, salongen Brow rehab, The factory, Clean, Riksteateret, Blueeye, Clean Sea Solutions.
- Idar Kreutzer padlet i kajakk i dress etter Bjørn K. Hauglands opprinnelige stup i dress-utfordring. Det handler om å vise at man mener noe med det man sier, sier de Leon.
I Trondheim sto NTNU Ocean i bresjen for aksjonen.
- Vårt engasjement for Havet bør være like voldsomt som å hoppe i havet i Trondheim i mars når det er bare seks grader i vannet, sier Maria Azucena Gutierrez, NTNU Oceans.
Nysgjerrig på DNs Havet-satsing. Les mer HER
Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.
Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.