Flyselskapet Norwegian er ekstremt eksponert mot dollar. Det er godt nytt for toppsjef Bjørn Kjos, som kan glede seg over at den svært svake dollarkursen mot norske kroner kutter gjeldsbelastningen dramatisk.

Sommeren 2007 bestilte Kjos hele 42 nye 737-800-fly fra den amerikanske flyfabrikanten Boeing, til en verdi på rundt 3,1 milliarder dollar. Nå har regningene begynt å tikke inn, etter at de første to flyene ble levert i høst.

Les også: Splitter nye fly skal gjøre Norwegian billigere

Det som er gledelig for Kjos er at jo svakere dollar, jo billigere blir flyene som han ennå ikke har betalt for.

Reduserer gjelden
Ifølge Pareto-analytiker Thomas Nielsen har fallet i dollarkursen bidratt til å reduse hans estimat på selskapets gjeld fra 9,4 til 8,4 milliarder kroner i 2013 og 2014, et kutt i gjelden på én milliard kroner. Blan annet på bakrunn av dette har han hevet anbefalingen fra salg til hold.

 

De første syv flyene er finansiert 85 prosent gjennom utlånskonsortiet Private Export Funding Corporation (Pefco), støttet av den amerikanske Export-Import Bank of America. Det er signalisert at konsortiet kommer til å finansiere inntil 20 av flyene som leveres i 2011 og 2012, og det er også sannsynlig at de kommer til å bidra på de 22 neste flyene.

I tillegg hentet Norwegian inn rundt 250 millioner kroner i en emisjon i november, og refinanserte et obligasjonslån på 300 millioner kroner, samt hentet inn 100 millioner friske obligasjonskroner, i desember.

Trenger enda mer penger
Selskapet er imidlertid ikke i mål med finansieringen ennå.

Nielsen mener at Norwegian bør skaffe ytterligere 1,4 milliarder kroner i egenkapital for å fortsatt ha en sunn balanse i selskapet.

- Med det programmet de investerer i fremover vil de trenge 1,4 milliarder kroner for å ikke kommer over et gjeldsnivå som er mer enn fire ganger ebitda-resultatet, sier han til DN.no.

Skal ikke mye til
Han understreker at selskapet, fordi de får 85 prosent finansiering fra Pefco, i teorien ikke hente inn mer egenkapital men at det bør.

- Det kan sammenlignes med at man ikke bør låne 100 prosent på huset sitt selv om man får lov av banken. Da skal det ikke mye til for at det går galt, sier han.

Pengene kan hentes enten gjennom en ny emisjon, eller gjennom en salgs- og tilbakeleieavtale.

Slike avtaler er vanlige for selskaper som har dyre eiendeler i drift, som i bransjer som fly eller skipsfart. Dette er en modell skipsreder John Fredriksen blant annet benytter seg av, der størsteparten av tankflåten i Frontline eies av Ship Finance.

Lite sannsynlig
En slik avtale er imidlertid ikke gratis, og Nielsen estimerer at leiekostanden på et fly per år er på rundt ti prosent av verdien av flyet, som er langt dyrere enn han regner med at finansieringen fra Pefco er. Et alternativ er at Norwegian selv stifter et driftingselskap.

Derfor ser han det som lite sannsynlig at Norwegian vil benytte seg av denne modellen.

- Forandringer i dollarkursen kommer derfor til å ha betydelig effekt på selskapets finansieringsbehov, konkluderer han.

DN.no har ikke lykkes i å få en kommentar fra Bjørn Kjos.

Les også: Norwegian presses av SAS
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.