Alessandra Cocca (35) fra Italia var tidligere kabinansatt i Ryanair ved flybasen på Moss lufthavn.
Nå saksøker hun flyselskapet, og får hjelp av Parat, som vil forsøke å endre praksisen til lavprisflyselskapet.
Hun var innleid via bemanningsselskapet Crewlink Ireland Ltd. for en periode på tre år fra april 2012, men ble oppsagt i januar 2013.
Søksmålet tar utgangspunkt i at Ryanair er rett saksøkt som arbeidsgiver, fordi Cocca skulle dekke et permanent behov for kabinansatte i Ryanair, og at det var ulovlig innleie ifølge norsk arbeidsmiljølov. Ryanair bestrider dette.
Kontraktene sier at arbeidsforholdet er underlagt irsk rett og verneting. Parat mener det er underlagt norsk rett og verneting, fordi arbeidsdagen starter og slutter i Norge.
Parat stiller med sin egen advokat Christen Horn Johannessen, og vinner de frem, mener de at saken kan bli prinsipiell og ramme virksomheten til Ryanair i Norge så de må forholde seg til norsk lov.
Første som snakker
I januar ble Cocca oppsagt og avskiltet på Rygge, uten tilbud om en returbillett til hjemlandet.
Begrunnelsen fra arbeidsgiver var at hun hadde gjort mindre feil på jobb, som å håndtere intercomsystemet om bord i flyet feil, ta om bord passasjerer for tidlig ved én anledning, og feil varetelling.
Cocca hevder forhistorien var at hun hadde klaget på en overordnet i kabinen, men at klagen aldri ble videresendt. Kort tid etter skal det ha kommet flere klager i retur, som ledet til oppsigelsen.
Dette er første gang at tidligere Ryanair-ansatte står frem med navn i mediene, og forteller fra livet på innsiden i selskapet.
Cocca står frem sammen med en annen tidligere kabinansatt.
- Kabinansatte har ikke noe stillingsvern, så folk er livredde for å miste jobben på dagen. Sykdom blir brukt som et påskudd for å bli kvitt ansatte. I tillegg betaler ikke Ryanair lønn ved sykdom, sier Cocca.
Avviser anklagene
Ryanair-ledelsen mener Parat fremmer grunnløse påstander, og at saken mot selskapet ikke vil føre frem.
- Ryanair kommenterer ikke spørsmål som kan komme for retten. Men enhver påstand om ulovlig innleie og usaklig oppsigelse er grunnløs og vil helt klart ikke føre frem, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.
Om Parat-nestleder Vegard Einans beskrivelse av arbeidsforholdene i Ryanair som slavekontrakt, sier Kiely:
- Vi vil ikke kommentere eller svare på grunnløse påstander fra arbeidstakerorganisasjoner som Parat, som for tiden er engasjert i å jobbe for nedbemanning og lønnskutt i SAS. Ingen av Ryanairs 8.500 ansatte tvinges til å jobbe her, og alle har mulighet til å forlate selskapet hvis de ikke er fornøyd.
Parat hevder at Ryanair-personell er skattepliktig til Norge, og at arbeidsmiljøloven må gjelde for dem som bor her og jobber ut og inn fra Rygge. Ryanair-avviser også dette:
- Ryanair-personell opererer på irskregistrerte luftfartøy på Rygge og arbeider følgelig på irsk territorium, under irske kontrakter. De får lønn i Irland, inn på en irsk bankkonto og deres arbeidsforhold må derfor være i samsvar med irsk lovgiving. Dette tilsier at de betaler sine skatter og sosiale avgifter her i Irland.
Det samme gjelder for spørsmålet om arbeidsmiljøloven, mener Kiely, som «åpenbart ikke gjelder» for Ryanairs personale.
- Dette er en del av prinsippet om fri bevegelse av arbeidskraft som Norge er forpliktet til å følge, sier Kiely - under henvisning både til EU/EØS-rett og skatteavtalen mellom Norge og Irland.
- Norske regler gjelder
Ryanair må forholde seg til norske lover og regler, fastslår Arbeidsdepartementet og Skatteetaten.
Ryanair hevder at siden de er et irsk selskap og deres ansatte lønnes i Irland, er det irske lover og regler som gjelder.
Det er ikke Arbeidsdepartementet enig med dem i. Også skatteetaten vurderer det slik at selskapets personell bosatt i Norge er skattepliktige hit.
- Norsk rett gjelder for arbeid som utføres i Norge, sier seniorrådgiver i Arbeidsdepartementet Bente Bakke til NTB.
Reglene gjelder for flyvende personell, mener departementet.
- Norske regler gjelder for piloter og kabinpersonale som er ansatt i et utenlandskregistrert flyselskap og flyr i utenlandskregistrerte fly, men som er ansatt ved en base i Norge som er start- og avslutningssted. Hovedregelen er at det landets rett der arbeidet utføres i eller fra som skal gjelde, ikke det landet hvor arbeidsgiveren er registrert eller har sitt «hjemsted», sier Bakke til NTB.
Les hele intervjuet med de to flyvertinnene i Dagens Næringsliv onsdag. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.