Fædrelandsvennen forteller i dag historien om hvordan en skoleklasse klarte å avdekke hvorfor karakterene på eksamen spriket så voldsomt.
I slutten av mai hadde allmenn påbygg ved Kvadraturen Skolesenter norskeksamen. Da elevene fikk karakterene, skjønte de umiddelbart at noe ikke stemte.
Karakterene spriket voldsomt, og elever med gode standpunktkarakterer strøk på eksamen.
Sammen med et par medelever la derfor Kristian Sløgedal ut et innlegg på klassens Facebook-gruppe og spurte hvilke vurdering de andre hadde fått.
Da alle i klassen hadde oppgitt sine karakterer, og Sløgedal sorterte elevene etter navn i alfabetisk rekkefølge, gjorde han en sjokkerende oppdagelse:
De tretten første elevene med etternavn fra A-M hadde 3,4 i snitt. De neste tolv fra M-Å hadde fått 1,8 i snitt. Karakter 1 betyr stryk og dermed ikke fullført videregående utdanning.
- Det er så utrolig urettferdig at jeg nesten ikke har ord, sier Sløgedal til Fædrelandsvennen (artikkelen ligger bak betalingsmur).
Rektor ved Kvadraturen Skolesenter, Morten Torkelsen, bekrefter overfor Fædrelandsvennen at to sensorer delte klassen mellom seg. Det er ikke uvanlig praksis.
Hallgeir Bø, assisterende utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Rogaland, sier at sensorsystemet i utgangspunktet er godt.
- Om elevene føler at de har fått uriktig vurdering, anbefaler jeg dem å klage. Om flere av klagene blir tatt til følge skal vi ta en prat med sensorene og vurdere om de skal bli med videre, sier utdanningsdirektøren.
DN har tidligere skrevet om eksamenskarakterer som har blitt helt annerledes med andre sensorer:
Her gikk karakterene rett i taket (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.