Flere av de sosiale mediene har lagt bak seg en turbulent børsuke. Kvartalsesongen er godt i gang, og både Twitter og Linkedin leverte i forrige uke rapporter som medførte aksjefall.

Spesielt Twitter hadde det tøft. Markedet reagerte negativt da selskapet torsdag kveld la frem sitt kvartalsresultat, noe som sendte Twitter-aksjen ned hele 23,86 prosent torsdag. Verdier for over 50 milliarder kroner var forduftet.

Investeringsøkonom Karl Oscar Strøm i nettmegleren Nordnet er ikke overrasket over de høye svingningene i aksjekursen til sosiale medier.

- De sosiale mediene har som regel vært veldig høyt priset i forhold til inntjeningen selskapene har. Twitter er et godt eksempel på dette, sier Strøm til DN.no.

Selskapet tapte 511 millioner dollar i fjerde kvartal, noe som tilsvarer rundt 3,2 milliarder kroner. Årsaken til tapet skal være store utgifter til forskning og utvikling, salg og markedsføring.

Kan bli verdens største
Etter kjempefallet fallet torsdag, steg imidlertid Twitter-aksjen over 8 prosent dagen etter.

- Mange av selskapene innenfor sosiale medier er i en tidlig fase, spesielt Twitter. Bransjen vil oppleve en kraftig vekst fremover, tror investeringsøkonomen.

LES OGSÅ: Linkedin og Facebook har børsbursdag: Bare én har grunn til å feire

Strøm trekker paralleller mellom dagens sosiale medier og de første årene til blant annet Google og Yahoo. Han peker på at Google dominerer store deler av verdens reklamemarked på internett, og Yahoo har hatt en formidabel økning i verdi siden oppstarten.

- Noen av de sosiale medieselskapene kommer til å bli verdens største, på linje med hvordan Google har blitt, sier han.

Linkedin-fall
Heller ikke det sosiale nettverkssamfunnet Linkedin kunne juble forrige uke. slapp sitt kvartalsresultat for fjerde kvartal etter handelslutt torsdag. Omsetningen på 447 millioner dollar i fjerde kvartal slo forventningene, men selskapets estimater for neste kvartals inntjening skuffet markedet.

Linkedin-aksjen endte ned 6,2 prosent på New York-børsen fredag.

- Det er en morsom bransje å trade i, med store svingninger i prisene og utviklingen går fort. Mobile plattformer var for eksempel Facebooks svakhet for kun ett år siden, men i dag har de milliardinntekter kun fra mobil, sier han.

Strøm vil trekke fem Facebook som sin børsfavoritt blant de sosiale mediene.

LES OGSÅ: Twitter stupte på Wall Street

- Aksjen har fått litt juling, men jeg har troen på selskapet. Blant annet det nylanserte Facebook Paper kommer til å bli kjempestort, og forandre vår mediehverdag, tror Strøm.

Doblet markedsverdi
Twitters kursfall til tross, aksjen har hatt en kraftig vekst siden børsnoteringen 7. november i fjor.

Aksjen, som ved børsnoteringen var priset til 26 dollar per aksje, har steget over 100 prosent til 54,32 dollar per aksje. I slutten av desember ble Twitter-aksjen handlet for over 73 dollar.

I 2014 har aksjen så langt hatt en negativ utvikling, hovedsakelig som følge av det betydelige fallet forrige uke. Aksjen er ned 14,61 prosent i år.

LinkedIn har hatt noen eventyrlige år på Wall Street. Aksjen har steget over 173 prosent de to siste årene.

Les mer fra Dagens IT:
NSA klarer ikke holde tritt med datamengdene
- Det kalles verdens nest eldste yrke
Hong Kong-selskap jakter Tele 2
Har kjøpt egne aksjer for 87 mrd.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.