Sett deg inn i det trange bøttesetet, vri om nøkkelen og hissige hestekrefter våkner til liv under et kort panser. Finn en svingete landevei, la smilet bre seg over ansiktet samtidig som minnene om en svunnen ungdomstid returnerer for en stakket stund.
Se store bilder av bilene i DN Play.
Det kan sies så mangt om 1980-tallet, og strengt tatt er det vel ikke et tiår vi trenger å gjenoppleve. I bilverdenen er det derimot spesielt en bilklasse vi lenge har savnet; De ordentlige GTI-bilene.
Med pappagutter i Lacoste-gensere og klorbleket hår bak rattet, ble markedet nær sagt oversvømmet av småbiler med potente motorer, direkte kjøreegenskaper og ekstra plaststyling. 1980-tallets karosserikvalitet, kombinert med manglende føreregenskaper gjør disse bilene til samleobjekter i dag. I tillegg til at ungdommene avlivet sine egne biler, ga forsikringsbransjen bilklassen effektivt det siste nakkeskuddet med hinsides forsikringspremier for bilmodeller med de tre bokstavene GTI eller avarter som GSI.
De to bilene som står igjen som klassikere fra dette tiåret er bilen som skapte klassen: Volkswagen Golf GTI og den sterkeste utfordreren; Peugeot 205 GTI. Førstnevnte ble i årene etter storhetstiden både tykkfallen og lat. Nå er heldigvis ikke dagens modell riktig så tjukk og lite trent lenger, men den har vokst såpass både i pris og størrelse at den ikke holder seg innenfor originalkriteriene lenger.
Det gjør derimot den helt nye Peugeot 208 GTI, samt konkurrenten Ford Fiesta ST. Og for folk på jakt etter fornyet ungdomstid, passer disse to bilene som hånd i kjørehanske.
Oppskriften er noenlunde den samme som før; små og forholdsvis lette biler med potent motor og stive kjøreegenskaper til en overkommelig pris. Bokstavelig talt betyr det tre dører og en lengde under fire meter, 200 hestekrefter og vekt på 1160 kilo for 208 GTI, mens Fiesta med sine 182 hestekrefter er litt lettere med 1088 kilo på vekta. Prisen for begge to ligger rundt 350.000 kroner.
Dette er biler som kommer til å havne i garasjen til de som var unge under siste GTI-periode. Sånn sett passer de perfekt, for det er i aldersgruppen 40-årskrise pluss, nybilkjøperne finnes.
Den lille overvekten som franskmannen har, tar den igjen på å være litt bedre trent. Dermed er de omtrent like raske også. Null til 100 km/t går på 6,8 sekunder med 208 GTI, mens Fiestaen er tidelen tregere. Det er likevel relativt klart at det er stor forskjell på å kjøre de to bilene.
Forden er helt klart den mest sportslige, på godt og vondt. En overivrig motor og en veldig gokartfølelse gjør den til en våt drøm idet man kjører på de rette veiene, altså de svingete. I prinsippet er det ikke noe som heter overmotorisert eller for sportslig når det gjelder biler. Men det er ikke fritt for at man kan bli litt sliten bak rattet i den lille Fiestaen.
På det området er 208 GTI et mer befriende kompromiss. Den byr på noe mer komfort, og er ikke i samme grad like pågående som Forden. Begge to byr på en finfin veiholdning, og nær sagt ingen antydninger til understyring.
Fiestaen er antakelig den raskeste på bane, men franskmannens bedre kvaliteter til hverdagslige formål vil nok veie tungt for oss litt opp i alder. Man blir rett og slett litt sliten av iveren i tyskeren. Ford Fiesta ST er nok nærmere de opprinnelige GTI-bilene på mange områder, men for oss potensielle kunder i "riktig" alder, har dessverre ikke tiden stått helt stille. At de få hårlokkene som henger igjen, rister løs fra røttene, og magemålet disser deg til sjøsyke er ikke like stas som da håret var bleket, og sixpacken satt fast over beltespennen.
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, gir disse to bilene ekstremt mye moro for pengene.
Se store bilder av bilene i DN Play.
5 4 3 3 5 5 4 3 3 3 5 5 4 4 4 4 4 4 5 6Andre saker på DN.no:
<b>Dette er Norges yngste milliardær</b>
<b>Wenche Gruben kan bli ruinert</b>
Ikke betal denne!
- Det offentlige blir fattigere og fattigere, mens vi blir rikere og rikere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.