I anledning 20-årsjubileet til verdens mest solgte åpne sportsbil, kommer Mazda med en jubileumsutgave av MX-5. Selv om det er noe underlig å lansere en retro-utgave av en bil som fremdeles er på markedet, så er det ikke desto mindre hyggelig for potensielle kjøpere at Mazda har valgt å sette en lavere pris på den enn en standard MX-5.
For ellers er det ikke så mye som skiller vår testbil fra en "vanlig" MX-5. Den har fått spesielle felger, noen ekstra kromlister, 20-års-symboler og en list med individuell nummerering av din bil.
Bilen ble allerede for 20 år siden skrytt opp i skyene for sine kjøreegenskaper og store mengder moro for pengene. Og selv om den har lagt på seg i vekt, har den klart å beholde dette også i dagens modell.
Ekte sportsbil
MX-5 gir virkelig valuta for pengene når det gjelder kjøreglede. Selv om den ser noe feminin, nesten søt ut, er det alltid en fryd å sitte bak det skinntrukne rattet, som reagerer kontant på dine kommandoer på gokart-aktig vis.
For folk som aldri har kjørt MX-5 så kan nok denne artikkelen virke som hysterisk misjonering på vegne av noe som på papiret kan virke som en undermotorisert japansk frisørbil det går 14 av på dusinet. Om det er ditt standpunkt, burde du ta deg en prøvetur med en MX-5. Jeg tviler på at jeg trenger misjonere stort mer da.
Tross en beskjeden motorytelse på kun 126 hestekrefter, så gjør en perfekt vektfordeling av de knappe 1100 kiloene, en god porsjon gromlyd, samt bilens bakhjulsdrift og den tidligere nevnte svært presise styringen sitt til at bilen virkelig kan klassifiseres som en ekte sportsbil.
En kort girspak som ligger fint i hånden, behandles med korte bevegelser, og en ganske så trang førerposisjon gjør virkelig at du føler deg i ett med bilen.
Smilet på plass
Sist vi kjørte en MX-5 var det en påkostet Sport-versjon av bilen, med 160 hesters toliter motor, sammenleggbart ståltak, skinnseter og mer til. Vi mistenkte allerede da at man kunne klare seg uten sport-utgaven, at basismodellen var tilstrekkelig. Etter å ha testet denne bilen viser det seg at det er helt korrekt. Selvfølgelig gir 160-hesteren enda mer krefter, men den lille motoren gir også masse moro, samtidig som prisen er mer enn 100.000 kroner lavere.
Siden vi sist kjørte bilen har den også fått en front i stil med sjåføren. Grillen smiler mot deg, akkurat som også sjåføren vil gjøre en tidlig vårdag med sol og varmegrader i luften. Det gjorde ihvertfall vi.
Familiekrangel
Dette er en bil som er så søt at selv den strengeste kone vil nikke velvillig på hodet når 40-årskrisen manifesterer seg i et besøk hos bilforhandleren. For dette er en bil som det blir konkurranse hjemme om å få bruke. Den er upraktisk, trang og kanskje ikke superbarsk, men mer moro får du garantert ikke i en bilbutikk for knappe 280.000 kroner.
Så får heller de utenforstående mene du har kjøpt deg en kjerringbil - for de vet ikke hva de går glipp av.
Konklusjon: Mazda MX-5 er selve legemliggjøringen av usminket kjøreglede - at den nå koster under 300.000 kroner er en ren bonus.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.