Mercedes var fredag innom Oslo på sin verdensomspennende skryte- og demonstrasjonstur med sin hydrogenbil; B-klasse F-Cell.
Enkelt fortalt er det en elbil som produserer strømmen selv, ved hjelp av en brenselcelle-enhet og noen tanker med hydrogen.
I 125 dager har tre hydrogenbiler kjørt verden rundt. Og Oslo er altså et av de siste stoppestedene før bilene returnerer til Stuttgart. Men Mercedes lar det ikke bli med det. 200 biler skal produseres, og distribueres på tre testmarkeder. USA, Tyskland og, hold deg fast, Norge. Den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen mottar ti biler, hvorav åtte skal leies ut i markedet.
Norgesbil?
- Dette er den perfekte bil for norske forhold, sier Johnny K. Danielsen, sjef for Mercedes i Norge. Han sikter til at bilen har relativt lang rekkevidde, og at den heller ikke mister noe bagasjeplass på grunn av batteriene.
Men, for det er noen men her. Rekkevidden er på omkring 40 mil, noe som i seg selv er ganske brukbart til elbil å være, eneste ulempen er at du ikke kan plugge den inn i motorvarmerkontakten din. Du må nemlig til en av ytterst få fyllestasjoner for hydrogen for å komme deg videre.
Sånn sett jukser Mercedes når de har med sin egen tankbil med hydrogen på slep etter de tre bilene. Sjef for hydrogen-konvoien, Jürgen Banken, innrømmer også at infrastruktur er en utfordring.
- Vi skal overbevise skeptikerne om at dette er klart til bruk og kan erobre verden. Men infrastrukturen er utfordrende, så det er også for å få fortgang i utbygningen av hydrogenstasjoner vi gjør dette, sa Banken under presentasjonen av bilen i Oslo.
Hydrogenveien
I Norge er det hydrogenstasjoner i Oslo, Drammen, Porsgrunn og Stavanger, samt planlagte anlegg på Lillestrøm og Bergen. Du kan med andre ord få en noe begrenset kjørerute om du skulle velge hydrogenbil neste gang du skal kjøpe bil.
Store bilder:
Spørsmålet blir dermed; hvordan er den å kjøre?
Etter en kort tur bak rattet i en av testbilene, må det inrømmes at det høres mer spennende ut enn det er å kjøre brenselcellebil. Bilen kjører som en B-klasse, dvs en tung B-klasse. Men den elektriske motoren på 136 hestekrefter og med et dreiemoment på 290 Nm, gjør en god jobb under panseret. Bilen føles ikke så tung som de omkring 1800 kiloene skulle tilsi.
Vekten gjør dessuten sitt til at bilen er en fireseter, og ikke med plass til fem som i en ordinær B-klasse. Bagasjeplassen derimot er beholdt, så på den måten er denne versjonen like praktisk som en hvilken som helst annen B-klasse.
Det er ikke så langt unna å kjøre en hvilken som helst bil. Noe Mercedes var stolte av, og jeg ikke skal ødelegge.
Les test av B-klasse: Uferdig gjærbakst
Løsningen?
Og ellers gjør den lave, summende lyden sitt til å avsløre at det er elektrisitet man bruker i denne bilen. Ut av eksosrøret under bilen kommer det kun vann. Tankbilen som kjører etter går derimot på diesel.
Mercedes sier ikke at hydrogen nødvendigvis er det endelige svaret, men en av flere mulige løsninger for å kjøre utslippsfritt. Og, ja, vi vet at hydrogenfremstilling er kraftkrevende, men la oss for enkelhetens og samvittighetens skyld si at kraften kommer fra vind- eller vannkraft.
Om fremtiden skulle være hydrogen, så er ikke B-klasse F-cell noe avskrekkende førsteforsøk.
Les også test av nye C-klasse: Mer komplett Merce
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.