I neste uke åpner bilutstillingen i Geneve, og Audi avduker andre generasjon av superbilen R8.
Bilen kommer i første omgang med to versjoner av den vanvittige V10 motoren på henholdsvis 540 eller 610 hestekrefter.
Den sterkeste av disse to gjør null til 100 km/t på 3,2 sekunder, tre tider raskere enn den svakeste. 200 km/t passeres etter 9,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 330 km/t.
Vel så interessant for det norske markedet er at bilen endelig er bekreftet også med elektrisk motor.
Den helelektriske versjonen Audi R8 e-tron som får en rekkevidde på 450 kilometer. Da begynner man raskt å nærme seg en viss elektrisk amerikaner som det går mye av på norske veier.
Null til 100 km/t skal i den elektriske versjonen gå på 3,9 sekunder. Bilens batteri er med 92 kWt langt større enn prototype bilen Audi viste for noen år siden. Det er også større enn før nevnte Teslas største batteripakke. Bilen skal kunne fullades på under to timer.
Den blir neppe noen billig fornøyelse ettersom den visstnok kun skal bygges for hånd,, ved forespørsel. Den skal ifølge Audi fungere som et rullende høyteknologisk laboratorium.
DN er på plass i Geneve i neste uke, så følg med for bilnyheter i en rekke kategorier.
Les også:
Volvos innertier
Solgte biler for 20 milliarder
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.