Opel Ampera-e heter bilen som debuterer på bilutstillingen i Paris i slutten av september. Nå har Opel endelig sluppet litt mer håndfaste data for bilen, spesielt det som potensielle elbilkunder kanskje er mest opptatt av: rekkevidde.
Ifølge Opel får bilen en rekkevidde som bryter 400 kilometersgrensen med god margin målt etter den europeiske målesyklusen NEDC.
Bilen er basert på Chevrolet Bolt, som i de amerikanske målingene får en rekkevidde på 238 miles. De amerikanske tallene er mer edruelige enn de europeiske, og dette tilsvarer 383 kilometer på en lading.
Til sammenligning skal Tesla Model 3 få en rekkevidde på 215 miles, eller 346 kilometer, etter den amerikanske målemetoden. I hvert fall enn så lenge. Tesla har hittil vært flinke til å oppgradere batteripakkene sine.
Ampera-e har et batteri som består av 288 litium-ion celler, noe som gir en kapasitet på 60 kWh, og er utviklet i samarbeid med LG Chem. Til sammenligning har BMW i3, med sitt batteri på 33 kWh, ifølge NEDC en rekkevidde på 300 kilometer, heter det i en pressemelding fra Opel. Tar man vekten med i bretraktning blir ikke regnestykket like enkelt.
Les DNs test av BMW i3 med den store batteripakken her:
Mye tyder på at bilen dermed får en reell rekkevidde under normale forhold som passerer 300 kilometer.
- Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen i en pressemelding.
Ampera-e er 417 centimeter lang, har plass til fem personer og et bagasjerom på 381 liter. Batteripakken er plassert i bunnen av bilen, og skreddersydd til bilens form.
Bilen har et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter. Toppfarten er begrenset til 150 kilometer i timen.
Bilen har en funksjon kalt «Regen on Demand» for maksimal regenerering. Med en hendel bak rattet kan føreren gjøre motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk.
Ampera-e har full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, som gir sømløs tilkobling av smarttelefoner. I tillegg kommer Ampera-e, som alle Opels personbiler, med Opel OnStar, som er et system som automatisk kan varsle om en ulykke skulle inntreffe, eller så kan du tilkalle hjelp selv via en knapp i interiøret. I tillegg er Opel OnStar din personlige rådgiver på veien.
Ett trykk på OnStar-knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal, og deretter laste den ned til navigasjonen din, eller gjennomføre en sjekk på bilen din før du legger ut på langtur.
Opel Ampera-e debuterer på Paris Motor Show om snaue tre uker.
Les også:
Les test av Porsche Panamera:
(DN+)
Se også: