Hyundai Ioniq er en bil som kommer til høsten.

Den blir banebrytende for både Hyundai og bilindustrien generelt, ettersom den er den første bilmodellen som kommer med tre forskjellige drivllinjer; ren elbil, ladbar hybrid, eller tradisjonell hybridbil. Med Hyundais satsning på hydrogen, er det nesten litt underlig at den ikke kommer med det også.

-Vi vil ta inn alle tre varianter, men først med hovedfokus på den batterielektriske som kommer til høsten, opplyser informasjonssjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto, som foreløpig ikke kan presisere mer rundt bilen.

Bilen er spesielt konstruert for alternative drivlinjer med lithium polymerbatteriene plassert lavt foran i bilen, noe som gir et lavt tyngdepunkt for rask og stabil håndtering på svingete veier.

Førstemann ut, og bilen som det foreligger mest informasjon om, er hybridbilen. Denne blir en direkte konkurrent med Toyota Prius, og får en bensinmotor på 105 hestekrefter samt en elektrisk motor på 43,5 hestekrefter. Disse er koblet sammen med en dobbeltklutsjgirkasse.

I en pressemelding fra Hyundai hevdes det at bilen leverer dynamiske kjøreegenskaper og et tiltalende utseende.

Elbilen vet vi foreløpig ganske lite om, men det er ikke helt utenkelig at Hyundai benytter seg av søsterselskapet Kias teknologi som de bruker i Soul EV. Ifjor fikk 866 nordmenn nyregistrert denne bilen, men på grunn av leveringsproblemer, ble det hentet inn mer enn det dobbelte via bruktimport.

Her er en annen elbil som kommer til høsten: Opels redningsbil?

Les også:

  Denne bilen slår Tesla på rekkevidde

Her er bilnyhetene dnPlus  (DN+)

Nyskapende Tesla-konkurrent avduket for første gang  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.