Den norske elbilparken er doblet på ett år og elbil-doningen Tesla S ble i mars den mest registrerte bilmodellen på én måned noensinne i Norge.
- Helt fantastisk
I revidert statsbudsjett som ble lagt frem onsdag slår Finansdepartementet med Frp-finansminister Siv Jensen i spissen fast at det er høytlønnsgruppene som kjøper elbil.
- Jeg synes det veldig viktig at verdens rikeste land går foran i klimakampen, og jeg synes det er helt fantastisk at rike mennesker kan gå foran og bane veien for at billigere teknologi kommer på veien i løpet av et par-tre år, sier Bellona-leder Frederic Hauge til DN.
Gjennomsnittlig bruttoinntekt i 2012 for dem som eide elbil ved utgangen av 2013 var i underkant av 900.000 kroner, ifølge Finansdepartementet. Til sammenligning var bruttoinntekten for dem som eide bensin- og dieselbiler registrert i 2000 eller senere i underkant av 500.000 kroner. Bellona-lederen, som selv tjener "noe oppi der" for elbilsnittet, applauderer at rike mennesker baner vei. Men han mener elbildebatten er kommet er på ville veier når flere nå tar til orde for å fjerne el-bil-fordelene.
- Det er viktig å opprettholde de virkemidlene som er for elbil en godt stund etter modeller som Model E kommer på veien (Teslas antatte billigmodell), red.anm), slik at alle inntektsgrupper kan få denne type fordeler, sier Hauge.
- Skal ha det så morsomt
Elbil-eiere nyter som kjent godt av total avgiftsfrihet, momsfrihet, slipper å betale bompenger og kan parkere gratis. Dette er et resultat av klimaforliket som ble inngått mellom partiene på Stortinget.
Derfor kan ikke regjeringen endre denne politikken i denne stortingsperioden eller før det eventuelt forhandles frem et nytt forlik. Eneste mulighet for endre de gunstige ordningene tidligere er hvis det totale antallet elbiler overskrider 50.000 biler, som er målet for antall elbiler i klimaforliket. Hauge vil bli forbauset om Frp med dagens tall ønsker å bane vei for en innstramming i avgiftsfritakene.
- Jeg skal ha det så morsomt om Frp av alle skal begynne å legge på avgifter på elbil. Da er det mange underholdningsprogrammer som kommer til å ha mange poenger i all fremtid, sier Bellona-sjefen.
- Dyrt i begynnelsen
Han stiller et stort spørsmål ved mange av beregningene som blir gjort av kostnaden av å kjøpe en el-bil til 700-800.000 kroner. I det lange løp mener han at regnestykket for de fleste hadde blitt som om man kjøpte en Volkswagen Passat. Og på sikt vil elbil-prisene prisene uansett falle, ifølge Hauge.
- I Norge har vi så mye tankegang om å drive innovasjon på idealtid, og vi må forstå at når man skal ha opp produksjonen, for å få med teknologien, må man produsere enormt mange flere billige biler for å lage den samme profitten. Det er dyrt i begynnelsen, men det er masseproduksjon som skal få ned prisen. Da må man gjerne ha to-tre produksjonslinjer for å få det til å gå rundt, men det kan man ikke bygge med en gang før man har fått erfaringene fra den første, sier Hauge.
- Må være litt pragmatisk
Bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management mener Finansdepartementets regnestykker kan bli tolket som en oppvarming til å gjøre endringer i elbilregimet. Han advarer imidlertid mot å fjerne fordelene, om ikke man ønsker et nær nullsalg av elbiler, som i Tyskland.
- Det er definitivt fornuftig å ha fordeler men de må være balanserte. Noen er kanskje mer åpenbare, som bompenge-fritak eller -reduksjon ut i fra miljøhensyn i byene. Alle trafikanter har dessuten glede over at trafikken spres over flere felt, mens på noen strekninger kan det være et problem og kanskje det burde vært elbil med minst to passasjerer i kollektivfeltet. Man må være litt pragmatisk, sier Næss.
Venter moms
Mens elbilen Think var "en slags motorsykkel med tak på", vil dagens Tesla S være en drømmebil for mange, påpeker Næss. Han mener dette også farger elbildebatten. Samtidig har mange kjøpt bilmodellen fordi de venter at ebilregimet ikke vil fortsette å være like gunstig de neste fem årene, tror han.
- En stor del venter nok at det kommer moms på elbiler, og for en såpass dyr bil vil momsen utgjøre en stor andel, sier Næss.
Les også Kjetil B. Alstadheims kommentar "Klimaluksusen":
- Det var lettere å akseptere fordelene for elbileiere så lenge alle andre syntes synd på dem
Les også:
Forstår at folk synes det er urettferdig
Lønnsadelen kjører elbil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.