Bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management ventet lenge med å kjøpe sin første Tesla. Han kjøper imidlertid ikke miljøargumentet.
- Elmotoren er mye mer effektiv enn en konvensjonell motor, og ideen bak Tesla er god. Men at en voksen person i en bil på to tonn skal bevege seg fra 0 til 100 på fire sekunder er ikke nødvendigvis det smarteste for miljøet, selv om det er veldig gøy, sier Næss til DN.
«En flekk»
At det er veldig gøy later også å ha festet seg hos den gjengse Tesla-kjøper, om han eller hun finnes.
Felles for flere skal være tilbøyeligheten til å slå på ryggekameraet under normal hastighet, for å se bilen bak bli «en flekk» på den store skjermen i løpet av sekunder i det man akselererer, ifølge bergenseren.
Selv om nærmiljøet kan nyte godt av at flere kjører elbil, mener han likevel at de globale effektene er diskutable.
- Det er bedre for miljøet at man kjører elbil enn vanlig bil, men i forhold til hvor mye penger det gir i subsidier så henger det ikke på greip, sier Næss , som nylig ble kåret til landets beste forvalter av Morningstar.
- Noe folk elsker
Med en pris over 600.000 kroner, er imidlertid Tesla fortsatt en dyr bil for folk flest. Men, Næss har ingen problemer med å skjønne hvorfor Norge på rekordtid har blitt det viktigste markedet for bilmerket, etter produksjonslandet USA.
Les mer: Kan bli tidenes mest solgte bil i Norge
- Vissheten om at du sparer skatt er noe folk elsker. Så er det mange som tror at elbilregimet med null moms og lave avgifter ikke vil vare lenge. Med et årlig salg på 13.000-15.000 enheter, kan jo det fort bli selvoppfyllende, sier investeringsdirektøren.
Han har i flere år importert biler fra Tyskland for eget bruk, primært lett omsettelige Mercedes og BMWer som han sjeldent eier mer enn et halvår om gangen. Det siste året har han imidlertid blitt "dratt inn i" en egen virksomhet for parallellimport og salg av elbiler, primært andre modeller enn Tesla, der han har to personer ansatt.
- Ingen vits å kjøpe ute
Næss har også eid flere elbiler men ble først Tesla-eier for noen uker siden. Valutaforhold og gunstige norske avgiftsregler ble avgjørende i kjøpsprosessen, påpeker investeringsdirektøren.
- Jeg er svært imot å kjøpe via offisielle kanaler og betale fullpris. Men så ventet jeg litt, og gitt valutasvingningene ble prisene i Norge faktisk lavere enn resten av Europa. Da er det ingen vits å kjøpe ute, sier Næss.
Foruten en kort svikt med vindusviskerne, en krisesituasjon for enhver bergenser, har bilen innfridd på alle fronter - og mer til, mener Nordea-forvalteren, som peker på overlegen komfort og rekkevidde.
Bilen egner seg imidlertid best for bykjøring og "norske forhold", som kan forklare noe av suksessen her til lands og mangelen på sådan i Tyskland, ifølge ham.
- Luftmotstanden stjeler mye energi, og kjører du over 100 kilometer i timen, så går det mye strøm. Det fungerer ikke på Autobahn, og der må disse bilene holde godt til høyre, sier Næss.
Tjener på systemet
I helgens DN påpekte kapitalforvalteren at elbilregimet kan komme til å koste Norge dyrt, og at bilavgiftene bidrar med mer enn 65 milliarder kroner til statskassen årlig.
- Jeg synes det er helt feil, for egentlig er bilavgifter perfekte avgifter. Mange kjøper bil for å ha en finere bil enn andre, som egentlig er en genial måte å få folk til å betaler mer skatt på - og den en frivillig skatt. Det er veldig synd at systemet utvannes, gitt at samfunnet trenger disse pengene, sa Næss til DN.
Les mer: Tesla-boom kan bli kostbar
Han er likevel fullt innforstått med at han taler imot forretningsgrunnlaget til sin egen bigeskjeft, som importerer og selger rundt 200 elbiler årlig.
- Det var aldri meningen å starte opp med dette, men skyldtes systemet. Jeg synes det er feil, men når det først er der, er det bedre å få gleden av det, sier Næss.
Les også:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.