-Vi trenger en helelektrisk bil. Vi trenger en god Volvo som kan bli elektrisk. Det blir en elektrisk Volvo som skal være attraktiv for våre kunder, sa Håkan Samuelsson, toppsjefen i Volvo under avdukningen av Volvo S90 i forrige uke.
Les mer her: - Farvel til oppblåst Ford Mondeo-look
Helomvending
Da Håkan Samuelsson så vidt hadde gjort seteputen varm i sjefstolen i Volvo for snart tre år siden, sa han til DN at de ikke hadde tro på elbiler.Dette var noen år etter at selskapet hadde prøvelansert sin lille C30 Electric, som åpenbart ikke innfridde den ferske toppsjefens egne krav til en elbil.
- Å kjøpe en elbil er som å kjøpe en bil med seks liters drivstofftank, vi mener plugin hybrider er fremtiden enn så lenge, sa Håkan Samuelsson i et intervju med DN i februar 2013.
Les også: Her er Volvos første steg mot salgsdobling
Nå har pipen fått en annen lyd, og Volvo-sjefen har besluttet at de skal sette en i produksjon.
Er det aktuelt å gjøre S90 elektrisk?
-Vi har ikke avslørt det, men dette er neppe den viktigste bilen å elektrifisere, sier Samuelsson.
Foreløpig er altså Volvos elbil en relativt godt bevart hemmelighet. Men at den skal ha bra rekkevidde, er det ingen tvil om.
-Rekkevidden skal være som på en vanlig bil. Det betyr at 500 km er målet, sier Samuelsson.
At en elbil fra Volvo kan slå an i Norge, er det mye som tyder på. Hittil i år er 17,3 prosent av personbilregistreringene elektriske biler. Volvo kniver om tredjeplassen med BMW på salgsstatistikkene, med en markedsandel på 6,2 prosent.
Enda en nykommer
Nylig ble det klart at også Porsche skal sette sin elektrisk konseptmodell fra høstens Frankfurt-utstilling i produksjon.
Les mer her: - Tesla, se opp!
Dette blir merkets første helelektriske bil, som skal på markedet i 2020. Volkswagen-eide Porsche har satt av en milliard euro til prosjektet, og 1000 nye arbeidsplasser vil komme i denne sammenheng.
Konseptbilen med 600 hestekrefter gjør null til 100 km/t på 3,5 sekunder, noe som er raskere enn selskapets egen sportsbil 911.
Bilens rekkevidde ble oppgitt til over 500 kilometer, og 80 prosent av batteriet skal kunne lades opp på kun 15 minutter.
Les også: På full fart mot en elektrisk fremtid
Volkswagen Gruppen skal også elektrifisere neste genreasjon av luksusbilen Phaeton, og under Frankfurt-utstillingen viste Audi en konseptbil, som etter all sannsynlighet kommer i produksjon under navnet Q6. Denne bilen blir elektrisk og skal konkurrere mot Tesla Model X.
Se video-intervju med Audis toppsjef:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.