- Vi tror satsingen på elbil er det viktigste globale klimatiltaket Norge bidrar med, og verden ser hva vi får til. Dermed har vi et ansvar. Effekten av elbilpolitikken slår trolig også den norske regnskogsatsingen når det gjelder verdens oppmerksomhet. Dersom Regjeringens nye klimamål skal ha fnugg av troverdighet, kan ikke elbilpolitikken endres på mange år, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Regjeringen legger fram klimameldingen for Stortinget fredag. Norge skal slutte seg til EUs klimarammeverk, og 40-prosentkuttet fram til 2030 tilsvarer EUs mål, ifølge klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H).
Les også Kjetil B. Alstadheims kommentar:
Solbergs klimakupp
- Skal vi komme i nærheten av målene, må det kuttes mest i transportsektoren, som ikke er omfattet av EUs kvotesystem. Elbilsatsingen må holde stø kurs, siden det motsatte vil stoppe salget, sier Bu.
Stortinget har satt et mål på maksimalt 85 g/km CO2-utslipp i snitt fra nye biler innen 2020. I januar var gjennomsnittlig utslipp for nye personbiler registrert i Norge på 101 gram CO2 per kilometer, noe som er 16 g/km mindre enn samme måned i fjor.
- Med en elbilandel på 20 prosent i år, er det ikke usannsynlig at Norge kommer på riktig side av 100 g/km for aller første gang. Dette avhenger av at det ikke spres den minste tvil om elbilpolitikken, sier Bu.
Norge oppfattes som et foregangsland når det gjelder elektriske biler, med den høyeste andelen elbiler per hode i verden.
-Hvor stor er klimaeffekten om Norge inspirerer Kina bare litt? spør Bu.
Les også: Kan kjøpe seg fri
Elbilene tar av i fallende marked (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.