Denne uken åpnet Tesla Motors for konfigurasjon av de dyreste utgavene av den etterlengtede super-suven Model X også i Europa. Dermed kan norske kunder som i 2012 bladde opp 230.000 kroner for å reservere den såkalte Signature-utgaven gå videre med sin bestilling.
Tesla-eier Eirik Skeid (34) vil med reservasjonsnummer 39 få levert sin Signature-utgave til sommeren. Men med en prislapp på over 1,2 millioner kroner, velger han heller å beholde sin Tesla Model S med firehjulstrekk.
- Det er prisen, rett og slett. Det blir for mye å betale imellom, sier Skeid til Dagens Næringsliv.
Prisbyks
Tesla viste frem prototypen av Model X i 2012 og skulle ha bilen klar året etter. Den ble imidlertid flere år forsinket som følge av utfordringer med bilens mange tekniske finesser.
Bakgrunn: Elon Musk: Derfor utsettes den nye Tesla model X
Det var også ventet at Model X ville få en startpris som lå 5000 dollar over sedanen Model S. I mellomtiden har prisen på Model S økt kraftig, mens kronekursen i samme tidsrom har steget fra under seks til nær ni kroner. Tesla har også gått bort ifra versjonen med 85 kWt-batteri, med den dyrere 90 kWt-versjonen som alternativ med lengre rekkevidde.
Les mer: Nå er denne Teslaen historie
Skeid betalte rundt 800.000 kroner for sin Model S P85D, som har den kraftigste motoren og gjør 0-100 på knappe tre sekunder. Han hadde aldri trodd suv-en han bestilte i november 2012 skulle bli en halv million dyrere.
- Hovedmotivasjonen for å bytte fra Model S var et ønske om større plass til barnesete. Men, jeg er veldig fornøyd med bilen jeg har, og den er morsom å kjøre. Så da blir det heller et annet barnesete, sier Skeid.
Savner femseter
Skeid har lagt sin reservasjon ut for salg på finn.no (se bilde), som andremann etter konfigurasjonen åpnet 1. mars (den første er nå fjernet).
Et annet moment som bidro til Skeids beslutning er at Model X Signature kun kommer med seks eller syv seter. Det ventes imidlertid at en femseterversjon vil bli tilgjengelig senere. Enkelte kunder i USA hevder via Facebook allerede å ha bestilt et slikt oppsett.
Kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland i Tesla Motors Norge bekrefter overfor DN at femseteren vil bli tilgjengelig når Model X - bestilling åpnes for alle. Signature P90D leveres kun med 6 eller 7 seter.
- Nå prioriterer vi dem som har vært tålmodige med oss og ventet på Signature-bestillingene sine. Straks de leveringene er utført, åpner vi også for 70D og 90D, sier Roland.
- Mange må kutte
Ingeniøren Bjørn Nyland har med sin Model S 85 2013-modell lagt bak seg 216.000 kilometer. I prosessen har han klart å gjøre sine instruksjonsvideoer på youtube til levebrød. Tilhengerskaren kvalifiserte ham også til å motta en gratis Model S og Model X Signature, ventelig til sommeren.
Han tror de fleste har blitt overrasket over prisene på Model X, og må gjøre tilpasninger i egen økonomi for fortsatt å ha råd til nybilkjøpet. På den annen side, har dollarkursen styrket seg betydelig siden 2012 og det burde ikke komme som en bombe, påpeker han.
- Jeg ser at det er mange som må kutte ned på ting, eller eventuelt kutte ut hele bilen på grunn av høy pris, sier Tesla-entusiasten til DN.
Behovet avgjør
Avhengig av behovet, vil nok flere velge å beholde sin Model S, spår Nyland. Reservasjonene av Model X må også sees i lys av at firehjulstrekk ikke var tilgjengelig for Model S før i 2014, og som i dag fyller dette behovet, mener han.
- Hvis noen vil ha hengerfeste og full 7-seter, og ikke bare for barn bak, så er Model X fortsatt den å gå for, sier Nyland.
Plassmessig vet man heller ikke hvordan Model X stiller seg. Det er imidlertid på det rene at andre seterad ikke kan legges helt ned. Samtidig er lagringsplassen under panseret stort på den bakhjulsdrevne Model S, påpeker ingeniøren.
- Kombinert med at man kan bruke takstativ og legge ned andre seterad, så har Model S egentlig et hav av plass allerede, sier Nyland.
(saken fortsetter under)
Se DN Tv: Intervju med Tesla på bilutstillingen i Genève
- Overhodet ikke bekymret
Roland i Tesla Norge ønsker ikke å gå ut med tall på hvor mange som har benyttet seg av sin Signature-reservasjon i Norge, men bekrefter at etterspørselen er sterk og at de første leveransene til Europa skjer i sommer. Han er heller ikke redd for at prisene vil være for høye.
- Det er klart at P90Den er en svært solid utrustet bil med veldig mye utstyr og veldig mye funksjonalitet. Så kommer vi senere til åpne for bestilling av 70D og 90D som har en annen pakke til en annen pris. Vi er overhodet ikke bekymret, og vi har sett en massiv respons, sier Roland.
Mens Signature-utgaven har en startpris på 1.238.700 blir prisen omlag 1.350.000 med vinterdekk- og felger, vinterpakke (kr 8600) hengerfeste (kr 6400) og ludicrous-mode (kr. 86.000).
Basert på tilvalgene på annonserte Tesla Model S på finn.no, kan man trygt slå fast at Tesla-eiere flest er opptatt av ekstrautstyret. Legger man dette til grunn, vil man måtte plusse ytterligere 100.000-200.000 kroner på utgangsprisene, som kun inkluderer ett hjulsett.
- Jeg synes ikke startprisene ser så ille ut, men med priser på 1,1-1,2 millioner kroner kan man eksempelvis få en Volvo XC90 hybrid, og man konkurrerer med mange gode biler, sier Skeid.
Skeptisk
Da Signature-modellen ble lansert i USA i fjor høst til en pris på 132.000 dollar (ca. 1,15 millioner kroner) mente meglerhuset Morgan Stanley at Tesla feilberegnet sitt publikum fullstendig.
Les mer: Tror Model X blir altfor dyr
Nye reservasjoner av Model X i Norge koster 31.000 kroner med levering i «siste halvdel 2016».
Leveringstidspunktet skiftet fra «første halvdel» kort tid etter at Tesla-sjef Elon Musk overrakk de første Signature-modellene i USA ifjor høst.
- På generell basis så oppdateres de leveringsdatoene som står på våre nettsider hyppig basert på ordreinngang og produksjonshastighet ved fabrikken, sier Roland.
I Musks aksjonærbrev i forbindelse med Teslas fjerdekvartalspresentasjon i slutten av januar, varslet han at Tesla ville kunne produsere 1000 enheter av Model X i uken i løpet av andre kvartal i år.
Priser
Les også:
Nekter å selge Tesla til uhøflig kunde
Nektes å kjøpe Tesla
(DN+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.