Tesla har ikke bare sett aksjekursen rase siden selskapet lanserte den nye super-elbilen Model S med firehjulstrekk og 690 hestekrefter torsdag. Også markedet for brukte Model S har fått seg en real smell.

Venter kollaps

Nyheten ga nemlig et umiddelbart fall i antall Tesla-eiere som ønsker å sitte med nær splitter nye varianter av dagens modell med kun bakhjulsdrift. De nærmest pøste ut bilene på rubrikktjenesten finn.no, som så et byks i tilgjengelige biler over natten.

Bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management spår krakk i markedet for dagens dyreste Tesla-modell.

- Etter at Tesla lanserte "model D" har eksisterende eiere av de dyrere Teslaene fått panikk. Det er tydelig at mange ønsker den nye modellen og vil være første mann som selger før prisene kollapser, sier Næss til Dagens Næringsliv.

Kraftig økning

De siste tre dagene er det nå lagt ut 63 Tesla Model S av i alt 212 biler.

Det gir en andel på ganske nøyaktig 30 prosent av samtlige biler over 600.000 kroner som er kommet ut på rubrikktjenesten over perioden (se tabell).

Før torsdagens nyhet utgjorde Tesla-modellene 2,6 prosent av tilgjengelige biler i samme prissegment, påpeker forvalteren.

- Bilen er helt gal

Elon Musk kuppet oppmerksomheten fra bilmessen i Paris ved å varsle om "D" og "noe annet" på sosiale medier for drøye to uker siden.

Elon Musk, Tesla.
Elon Musk, Tesla. (Foto: Afp)
Torsdag ble det klart at den hvasseste utgaven av den nye S-modellen vil ha firehjulstrekk, en drivkraft tilsvarende 690 hestekrefter, og gjør null til 100 km/t på 3,4 sekunder. Rekkevidden øker også.

- Denne bilen er helt gal. Det er som å ta av fra et hangarskip, den er helt bananas. Det er som å ha sin egen private berg-og-dal-bane, sa Tesla-gründeren på lanseringen.

Enorme besparelser

Næss solgt sin bakhjulsdrevne Model S P85 før sommeren og forhåndsbestilte lørdag en ny fullspekket toppmodell med firehjulstrekk til omlag 850.000 kroner (P85D).

- Jeg tror det blir første og eneste gang jeg kan ta meg råd til å kjøpe en bil med 690 hestekrefter, sier forvalteren.

Han tror heller ikke det finnes noen serieproduserte 5- eller 7-setere med tilsvarende motorkraft.

Ferrari til halv pris

Det nærmeste man kommer er en Ferrari FF med to små bakseter og 660 hestekrefter, påpeker han. Bare engangsavgiften på den vil være på 1,4 millioner kroner, forklarer forvalteren.

- Hvis en ser på biler med minst 690 hestekrefter så vil disse bilene typisk ha en engangsavgift på vel 1,6 millioner kroner, sier Næss.

Bergenseren er ved siden av jobben som forvalter hovedaksjonær i bilforhandleren Ecocar, som har spesialisert seg på import av brukte og nyere elbiler, primært Nissan Leaf. 

Trakk seg

Selskapet hadde i forrige uke også en Model S med den største motoren til salgs for under 600.000 kroner, den rimeligste på finn.no av typen S85 på tidspunktet.

Da bilen kom inn til butikken i Bergen på torsdag, kun timer før Musk gikk på scenen, var det 10 stykker i kø.

Fredag morgen forsvant alle kjøperne, ifølge Næss.

- Jeg tipper at prisene kommer godt ned. Det gjelder spesielt på verstingutgaven. Det er jo ikke lenger en grunn til å betale 100-150.000 kroner mer for noen puslete krefter ekstra når den nye normen er 690 hestekrefter, sier han.

Bekymret

Tesla-eiere som er bekymret for resteverdien av bilene sine har også fått det til å koke på elbilforum.

” Jeg hadde en kjøper på bilen min på 610.000 inkludert omregistrering (S85 med alt unntatt panoramatak og barneseter). Han trakk seg i går merkelig nok ;). Tipper jeg må ned på 500.000 om bilen skal bli solgt raskt", skrev en Tesla-eier mandag.

Prisen for nye Tesla Model S D har ligget ti prosent høyere enn Model S i USA.

Den dyreste modellen ( S P85D) vil ha en startpris i Norge på omlag 775.000 kroner, før ekstrautstyr. Model S 85D vil starte på omkring 553.000, mens inngangsmodellen S 60 D vil ligger på omlag 490.000 kroner, får DN opplyst.

Esben Pedersen, Tesla.
Esben Pedersen, Tesla.

Firehjulstrekkeren vil bli levert til Norge mellom april og juni neste år, og kan allerede bestilles via Teslas nettsider.

- Høye forventninger

Kommunikasjonsjef Esben Pedersen i Tesla ønsker ikke å opplyse salgstall men bekrefter at pågangen er god, både fra nye og gamle Tesla-eiere.

- Det er klart at firehjulstrekkere gjør det svært bra i Norge, det er et stort marked og vår firehjulstrekker koster ikke sinnsykt mye mer. Vi har selvsagt høye forventninger, sier Pedersen til DN.

Han er på ingen måte bekymret på eksisterende Model S-eieres vegne, og tror bilen vil holde seg godt i verdi.

Tester markedet

Det plutselige brukttilbudet skyldes trolig også at flere eiere tester markedet for å se hva de kan få for bilen før en eventuell beslutning om å selge og kjøpe den nye modellen, ifølge ham.

- Akkurat nå er det nok vanskelig å selge en brukt Tesla til samme pris eller mer enn det man kjøpte den for. Jeg tror man må vente 2-3 måneder for å se hva den egentlige effekten er, sier han.

Kursskrell

Til tross for at interessen for den nye modellen fremstår skyhøy, virker investormarkedet å være mer bekymret for effekten i det korte bildet.

Mandag så Tesla-aksjen rase nye 5,2 prosent på Wall Street.

Det bringer verdien på selskapet ned 13,6 prosent den siste uken, og opp omlag 50 prosent sålangt i år.

Tross doble motorer og 690 lynraske hestekrefter vil det ikke være mulig med tilhengerfeste på Teslas første firehjulstrekker.

Det blir først et alternativ på Teslas første SUV, Model X, som ventes høsten 2015.

Les siste Tesla-saker:
«Gal» Tesla dnPlus
Dette gjemmer seg bak Teslas «D»
Solgte elbiler for 1,3 milliarder kroner

Les tidligere elbil-saker:
Elbil til 2050
Hvor er elbilene?
 

Les også på DN.no i dag:

Et av verdens største oljeprosjekt er en total fiasko

- En giftig cocktail for oljeprisen

Asia i dag: Kinesisk-russisk allianse mot Vesten